Annons

Digitala bilköp lyfter under pandemin: ”Kraftfullt ökad trafik”

E-handeln för bilar har gått trögare än prognoserna, men i och med coronakrisen har nätförsäljningen lyft och fler har valt hemleverans.

”Det digitala har fått en rejäl knuff framåt”, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Invent i Sverige.

Kia Ceed SW laddhybrid kan privatleasas online.
Kia Ceed SW laddhybrid kan privatleasas online.Foto:Simon Hamelius, Simon Hamelius
Polestar 2 säljs på nätet och i särskilda butiker, Polestar Spaces.
Polestar 2 säljs på nätet och i särskilda butiker, Polestar Spaces.Foto:Stefan Isaksson
VW T-Cross kan privatleasas digitalt.Foto:Volkswagen AG, VW, VW
Mercedes GLB finns i Mercedes online store.Foto:Carl-Johan Lejland
Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på analysföretaget Capgemini Invent.Foto:ATELJE UTELL
Niklas Sjöberg, försäljningschef på Kia Sverige.
Niklas Sjöberg, försäljningschef på Kia Sverige.Foto:David Lilja

Hårda restriktioner och ekonomisk nedgång under coronapandemin har fått bilförsäljningen att rasa. 

Samtidigt försöker branschen hitta lösningar för att nå kunderna som vill undvika att besöka en bilhall, men som ändå vill ha en bil. Alla stora tillverkare marknadsför sina digitala butiker extra mycket. 

Motorbranschens riksförbund (MRF) konstaterar att distansförsäljning av nya bilar står inför ett möjligt genombrott sedan branschens gemensamma säljkanal på nätet, Wayke, sedan i mars har lagt till en köpknapp.

”Vi ser ett ökat intresse från kunder att klicka hem sin privatleasingbil via Volkswagens hemsida eller våra återförsäljares hemsidor. Trenden för online sales har pekat uppåt de senaste månaderna. Även intresset för hemleverans ökar”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen Sverige.

Samma bild har Volvo Cars, även om volymen ännu är relativt liten. Under april och maj nyregistrerades drygt 5.600 nya Volvobilar. Under samma period gjordes ett 70-tal köp online.

”Vi ser en kraftfullt ökad trafik till vår sajt. Nästan 2.000 personer har påbörjat ett köp online och sedan kontaktat sin Volvohandlare. Det stärker oss i vår övertygelse om att både online-närvaro och fysiska Volvohandlare är viktiga”, säger Karin Wik, presschef för Volvo Car Sverige.  

Kia har lanserat en privatleasingkampanj mitt i coronakrisen.

 ”Sedan privatleasingkampanjen på våra nya laddhybrider startade i slutet av mars har vi sålt ett 60-tal bilar online där kunden kan genomföra ett bilköp helt digitalt. Som en del av vår utökade service under coronapandemin kan kunden även få sin bil hemlevererad”, säger Kia Sveriges försäljningschef Niklas Sjöberg.

Han tror att digitala aktiviteter kommer att öka framför allt inom privatleasingen.

”Trafiken på sidan ökar stadigt och under den senaste veckan var orderingången den högsta hittills. Fortfarande går en klar majoritet av kunderna genom flödet för att få koll på specifikationer och kostnader, men väljer sedan att slutföra affären hos en återförsäljare”, säger Niklas Sjöberg.

Samtidigt förstärks trenden av biltillverkare som har digital direktförsäljning där Tesla är pionjären. Mercedes-Benz startade i fjol sitt upplägg med fasta priser och ett agentavtal istället för ett vanligt återförsäljaravtal. Volvofamiljens nya elbilsmärke Polestar ska bara säljas på nätet och i särskilda showrooms.

Analysföretaget Capgemini Invent har i en färsk rapport undersökt coronapandemins påverkan på bilkunderna. Totalt har över 4.000 personer i Tyskland, Storbritannien, USA, Kina och Indien deltagit.

Bland de tyska och brittiska bilkunderna säger runt 60 procent att det är mer troligt att de köper bil online nu än före coronapandemin. I Kina är det nästan 80 procent. I Storbritannien säger var tredje att de kommer att köpa nästa bil online. I Kina är det så många som hälften som tänker klicka hem sin nästa bil.

En analys av sociala medier visar att antalet inlägg om bilförsäljning på nätet ökade kraftigt i början av mars och var som högst i slutet av månaden för att sedan falla tillbaka något.

”När samhällena öppnar upp allt mer kommer ivern att handla på nätet säkert minska, men nivån kommer vara högre än före corona. I en studie bland över 900 personer med ledande befattning tror över 70 procent att beteendet med mer handel online ändrats permanent”, säger Håkan Erander.

Efter att flera andra branscher gått över till allt mer digital försäljning har det länge förutspåtts att bilförsäljningen på nätet skulle slå igenom, men det har gått betydligt långsammare än man trodde. 

För sex år sedan var prognosen att 4 procent av bilförsäljningen skulle ske online 2020. 2018 uppskattade analysföretaget Frost & Sullivan att det gjordes cirka 618.000 digitala köp som inkluderade betalning. Ifjol hade siffran ökat till 825.000, men det är fortfarande under 1 procent av bilförsäljningen med tanke på att det såldes cirka 90 miljoner fordon under förra året. 

Framtidsscenariot är 6 miljoner digitala köp 2025.

”Branschen har underskattat svårigheterna att gå över till digital försäljning för en sådan komplex produkt som bilen. Lokala marknadsaktiviteter som återförsäljarna har är väldigt viktiga. De flesta nybilsköparna är över 50 år och de är inte lika snabba på att ta till sig digitala nyheter”, säger Håkan Erander.

Per Avander, vd på börsnoterade bilhandelskedjan Bilia, konstaterar att diskussionen funnits länge.

”Redan på 1990-talet trodde man att bilar skulle säljas på nätet, men det blev inget av det då. Näthandeln flyger ännu inte. I Norge har vi kört onlineförsäljning av begagnade bilar i tre år och de allra flesta köper fortfarande bil på traditionellt sätt. Samtidigt avslutar kunden många gånger sitt köp via mail eller telefon och det är också en sorts distansaffär”, säger Per Avander.


Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?