ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kommentar: Det första ordentliga tecknet på krisstämning

  • Foto: volvo cars
  • Foto: Jack Mikrut

Det är lätt att förstå de anställdas ilska över att bonusen dras in fast de jobbat övertid för att Volvo Cars ska kunna sälja rekordmånga bilar. Ledningens besked visar att tuffare tider stundar. Det är första ordentliga tecknet på krisstämning. 

Budskapet från vd:n Håkan Samuelsson är kristallklart. En sjunkande vinstmarginal är inte acceptabelt hur många bilar som än har sålts och nu ska det sparas.

I det här läget är det inga drastiska sparpaket, men däremot ska man vända på varje krona, enligt Volvochefen. Han är känd för att ha kontroll över kostnaderna. Faktum är att när Håkan Samuelsson kom in som ny vd 2012 började han med att dra i bromsen och genomförde personalneddragningar för att få bukt med de skenande kostnaderna från den förre vd:n Stefan Jacobys tid.

Under Håkan Samuelssons ledning har Volvo Cars vuxit sig oerhört mycket starkare, från lövtunna marginaler runt 0 till att vissa kvartal 2016 och 2017 nosat på nivåer nära drömmålet 8 procent. Antalet anställda har ökat till 43.000. Omsättningsmässigt är Volvo Cars Sveriges näst största bolag efter lastbilskoncernen Volvo.

Utåt har Volvo Cars försökt att ge sken av att vara i framkant vad gäller elektrifiering med utspelet sommaren 2017 om att alla nya modeller från 2019 ska vara elektrifierade på något sätt. Men sanningen är att Volvo ligger efter konkurrenterna eftersom den första elbilen inte ska börja säljas förrän nästa år och XC40 som laddhybrid har blivit kraftigt försenad. Lägg därtill att det är fortsatt långa väntetider på de laddhybrider som finns.

Även om Volvo Cars har sagt att man ska spola dieselmotorn i nya modeller är lönsamheten ännu högre för dieselbilar än för de elektrifierade bilarna.

Därför har Volvoledningen en svår ekvation att lösa. Höga utvecklingskostnader som väntar om man ska hänga med i elektrifierings- och självkörningsracet samtidigt som lönsamheten har minskat. Dessutom riskerar handelskriget att leda till kostsamma tullar samtidigt som en vikande Kinamarknad riskerar att spä på prispressen.

Även om ledningen vill sprida en krisberedskap är frågan hur klokt beslutet att dra in bonusen är eftersom signalvärdet är så stort. Problem i produktionen är det sista bolaget behöver.

Mercedes-Benz rörelsemarginal minskade också i fjol, från 9,5 procent till 7,3 procent. De anställda fick sänkt bonus, men den landar ändå på motsvarande 52.000 kronor.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies