ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Därför samarbetar Ford och VW

  • Foto: Carlos Osorio

Hotet från aktörer utanför bilindustrin har fått gamla rivaler att samarbeta.

Ford och Volkswagen har nu tagit ett första formellt steg mot en global allians. Först handlar det om nyttofordon, men senare också elektrifiering och självkör. 

Men de ska inte korsäga varandra.

Efter att det har läckt uppgifter i flera veckor kom offentliggörandet i samband med bilmässan i Detroit på tisdagen. 

De båda biljättarna ska dela på plattformar och produktionsanläggningar för mellanstora pickuper och skåpbilar där den första modellen ska komma 2022. Fordonen ska marknadsföras och säljas under respektive märke. Tillsammans säljer bolagen 1,2 miljoner lätta lastbilar årligen.

Syftet är att skapa synergier och skalfördelar för båda. Något som ska börjas synas i de finansiella resultaten 2023.

De har också skrivit ett avtal om att hjälpas åt med utveckling kring bilvärldens största utmaningar - elektrifiering, autonom körning och mobilitetstjänster.

"Vi ser konkurrenter utanför vår industri och därför måste vi hitta sätt att klara den här transformeringen. Alliansen ska höja vår konkurrenskraft samtidigt som vi visar respekt för varandra", sa Fords vd Jim Hackett.

Diskussionerna har varit täta på flera nivåer.

"Vi har mötts flera gånger och haft regelbunden kontakt på telefon", berättade VW:s vd Herbert Diess som också är chef för hela Volkswagenkoncernen.

Han stack inte under stol med att det är värdefullt för Volkswagen att få en amerikansk partner. Efter dieselskandalen har VW:s anseende i framför allt USA gått ner.

"Hela vår industri är satt under stor press. Det är vettigt att samarbeta för att dela kostnader. Vi är marknadsledare i Europa och Kina, medan Ford är en stor spelare i USA", sa Herbert Diess.

Några nedskärningar bland personalen ska inte alliansen leda till enligt de båda bilcheferna. Det är heller inte aktuellt att de ska köpa in sig i varandra som är upplägget inom alliansen mellan Renault, Nissan och Mitsubishi.

"Vi ska ha kvar vårt oberoende", förklarade Herbert Diess.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies