1515
Annons

Daimler vinstvarnar för 2019

Biltillverkaren Daimlers chef, svensken OIa Källenius, varnar åter för sänkt vinst.

Rörelseresultatet har på ett år halverats och kostnaderna för dieselskandalen växer, meddelade bolaget på onsdagen.

Beskeden gjorde Daimleraktien till dagens stora förlorare på Frankfurtbörsen.

Daimlers vd Ola Källenius.
Daimlers vd Ola Källenius.Foto:Joey Abrait

Ola Källenius har fått en svår start som koncernchef. Han tvingades lämna två vinstvarningar strax efter att han i slutet av maj tog över efter Dieter Zetsche, som styrde den tyska jätten från 2006.

På onsdagen var det dags igen. Daimler varnar i ett pressmeddelande för att fjolårets rörelseresultat bara når 5,6 miljarder euro, motsvarande 59 miljarder kronor. Det är i stort sett en halvering från året dessförinnan.

Mercedes-Benz står för den stora smällen. För bilarna faller rörelseresultatet från 7,2 miljarder euro 2018 till 3,7 miljarder euro 2019, och för skåpbilarna i segmentet Vans från plus 0,3 till minus 2,4 miljarder euro.

Ändå fortsätter försäljningen att gå utmärkt. I fjol sålde bolaget 2,34 miljoner personbilar, rekord för nionde året i följd, meddelade Daimler för två veckor sedan. Därmed ska Mercedes-Benz ha återtagit titeln som världens största lyxmärke från konkurrenten BMW och före VW-dottern Audi.

Resultatet kan dock bli värre. Daimler påpekar att ytterligare kostnader för ”regerings- och domstolsprocedurer... i anslutning till Mercedes-Benz dieselfordon” inte ingår i den sänkta prognosen.

”Enligt preliminär beräkning kommer dessa att uppgå till 1,1-1,5 miljarder euro och i huvudsak ha en negativ påverkan på Mercedes-Benz Cars och Mercedes-Benz Vans”, skriver Daimler enligt meddelandet.

Därför kommer avkastningen på försäljning inom Vans att hamna under nuvarande prognos, som ligger på minus 15-17 procent, varnar Daimler vidare.

Även för lastbilarna väntas ett lägre resultat, men inte lika dramatiskt sämre som för bilarna. Rörelseresultatet väntas falla från 2,8 miljarder euro 2018 till 2,5 miljarder euro i fjol.

”Det här är Ola Källenius tredje vinstvarning”, säger Arndt Ellinghorst, analytiker på Evercore ISI, till affärstidningen Handelsblatt.

Han påpekar att dieselskandalen gör likviditeten ansträngd under lång tid framöver.

”Vem är ansvarig, varför har det inte fått några personella konsekvenser”, fortsätter Arndt Ellinghorst.

I november presenterade Daimler planer på att minska antalet anställda med minst 10.000 personer och spara 1,4 miljarder euro, motsvarande 14,8 miljarder kronor.

Daimler behöver också sina konkurrenter på området elektromobilitet. Bolaget hotas av EU-böter om snittutsläppen av koldioxid inte minskar rejält, uppger Handelsblatt.

Daimlers aktiekurs hade vid 14-tiden fallit med 1,3 procent medan övriga Frankfurtbörsen var på rekordhumör.

Analytikerna är också relativt kyligt inställda till aktiens framtid. 18 av dem rekommenderar köp på aktien, 16 är neutrala och elva har säljråd.

En av pessimisterna är Philippe Houchois, analytiker på den amerikanska investmentbanken Jefferies, som tror att aktien kan falla med ytterligare 12 procent till 40 euro.

I en analys som publicerades i måndags varnar han enligt Handelsblatt för att marknadens snittprognoser är för optimistiska och att Daimler står inför ”svåra utdelningsbeslut”, det vill säga att sänkt utdelning hotar.

I måndags skruvade Deutsche Bank ned sitt kursmål för Daimler från 55 till 52 euro, men har ändå kvar sin köprekommendation.

Daimler presenterar sitt fullständiga bokslut den 11 februari.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?