ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Daimler återkallar 774.000 dieselfordon i Europa

Den tyska regeringen har beslutat att fordonstillverkaren Daimler måste återkalla 774.000 dieselfordon i Europa. 

Detta efter att fusk med utsläppstester avslöjats, rapporterar Bloomberg News.

  • Daimlers vd Dieter Zetsche anländer till det tyska transportministeriet i Berlin på måndagen. Foto: Kay Nietfeld

Tysklands regering har beordrat en omedelbar återkallning av 774.000 dieselfordon från Daimler. 238.000 av dessa ska finnas i Tyskland. 

Det handlar om Mercedes-Benz modellerna Vito och GLC och C-klass modellerna som nu återkallas. 

"Regeringen har beslutat om en omedelbar, formell, återkallelse till följd av förbjudna avstägningssystem", sa den tyska transportminister Andreas Scheuer enligt Bloomberg. 

Tidigare på måndagen rapporterades att Daimler misstänks för fusk med utsläppstester av dieselbilar. Billtillverkaren ska ha utrustat närmare en miljon dieselbilar med mjukvara som lurar utsläppstester. 

De tyska myndigheterna har hittat fem olika typer av otillåtna mjukvaror i Daimlers Euro 6 dieselmotorer. Daimler säger att de arbetar i maximalt tempo för att fixa sitt utsläppssystem, skriver Bloomberg. 

Den tyska transportminister Andreas Scheuer ska ha hotat biltillverkaren med böter på upp till 375 miljarder kronor. Men Arndt Ellinghorst, analytiker på konsultbolaget Evercore ISI i London, säger till Bloomberg att kostnaden för Diamler blir mindre än 1 miljard kronor och att med det här återkallandet så kommer inte böter på fråga. 

Tyska tidningen Bild skriver att Daimlers vd Dieter Zetsche och tyska transportministern Andreas Scheuer haft ett två timmar långt möte. Efter det ska meddelandet om tillbakadragandet av bilarna kommit, skriver DN. 

Efter att beskedet kom störtade Daimlers aktie på New york-börsen sjönk först med närmare 3 procent, men återhämtade sig snabbt och ligger vid klockan 19.15 på minus 1,2 procent. Daimlers aktie på Frankfurtbörsen stängde på minus 0,9 procent. 

Beskedet att Daimler fuskat med sina utsläppstester är ett nytt dråpslag för den tyska bilindustrin. 2015 avslöjades att Volkswagen utrustat dieselbilar med mjukvara som lurade testerna. 

Den svenska europaparlamentarikern Fredrick Federley (C), som suttit i det EU-parlamentsutskott som utredde utsläppsskandalen, riktar skarp kritik mot Daimlers agerande.

"Återigen ser vi stora mörkläggningar av bilindustrin där man fuskar med utsläppen. Man hade väntat sig att dessa dumheter tillhörde historien. Istället för att satsa på teknisk innovation för att minska utsläppen så verkar vissa företag göra allt de kan för att trixa med siffrorna", skriver han i ett mejl till Di. 

Han prisar dock Tysklands agerande. 

"När jag och mina kollegor i EU-parlamentets dieselgateutskott tittade närmare såg vi att medlemsländerna brast med sina undersökningar av bilproduktionen. Därför är Tysklands snabba och hårda agerande mot Daimler ett bevis på att kontrollerna har blivit bättre, vilket i sig är bra", säger Federley.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies