1515
Annons

C satsar på Northvolt i vårändringsbudgeten

I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa. 

”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.

Northvoltgrundaren Peter Carlsson.
Northvoltgrundaren Peter Carlsson.Foto:Jesper Frisk

Sverige kommer under året att delta i ett av EU:s större projekt, European Battery Innovation EuBatIn, tillsammans med Northvolt. Det innebär att Västerås blir centrum för utveckling av battericeller i Europa.

Finansieringen av projektet för 2020 uppgår till 40 miljoner kronor och Centern meddelar nu att 10 miljoner av dem kommer att läggas i vårändringsbudgeten som lämnas till riksdagen den 15 april. 

”Det här betyder både nya arbetstillfällen och att den spjutspetsforskning vi har i Sverige kan rikta in sig ännu tydligare och ännu mer effektivt. Vi är fortfarande bara början av den elektrifieringsomställning vi ser, så att ha de här resurserna i Sverige, både genom forskning och så småningom genom den stora produktionen i Skellefteå, är strategiskt viktigt. Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen.”

Övrig finansiering kommer täckas upp av privata initiativ. 

”Det här blir ett sätt att hjälpa till och skala upp för att möta en högre efterfrågan både från nationella men också Europeiska kunder.”

Centern har redan i klimathandlingsplanen pushat för en investering batteriutvecklingen. Att Europa får en egen batteritillverkning, så att det finns alternativ till Kina och andra länder i Asien, tror Rickard Nordin kommer blir allt viktigare.

”Sverige har ju unika förutsättningar både för en hållbar produktion men även för återvinning. Batteriprodukten är flaskhalsen i dag när det kommer till omställningen, därför är det viktigt att göra vad vi kan.”

I mars meddelade Naturvårdsverket att Northvolt får 159 miljoner kronor i stöd för återvinning av bland annat kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier. Anläggningen i Skellefteå väntas, inom ett par år, återvinna cirka 25.000 ton battericeller per år, vilket kan jämföras med Europas kapacitet som i dag ligger på 33.000 ton per år.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér.

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Prognosen för årets bilförsäljning sänks

Nyregistreringarna av bilar minskade med 3 procent i september jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har bilförsäljningen minskat med 12 procent. Nu reviderar branschorganisationen Mobility Sweden ner prognosen för helåret 2022.

Biltillverkarnas orderböcker är välfyllda men problemen hopar sig. Det råder fortfarande brist på halvledare, kinesiska fabriker har stängts på grund av covid och det finns störningar i de globala leverantörskedjorna. Lägg till höga priser på energi och råvaror och situationen ser än mer bekymmersam ut. 

”Detta medför att vi för tredje gången reviderar ned prognosen för innevarande år, från 300.000 till 285.000 för nya personbilar och från 40.000 till 37.000 för lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av hög osäkerhet”, kommenterar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I september registrerades 22.048 nya bilar i Sverige, en minskning på 3 procent jämfört med samma månad i fjol. För helåret hittills är minskningen 12 procent. 

Andelen laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider, uppgick till 55 procent i september. Renodlade elbilar utgjorde 35 procent av nyregistreringarna, vilket kan jämföras med att bensin- och dieselbilarna tillsammans hade en andel på 32 procent. Hittills i år är nästan var tredje ny bil en elbil på den svenska marknaden.

Foto:Mobility Sweden

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera