Annons

Brittiska lyxbilstillverkaren satsar på ny jättesuv

Brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin hakar på trenden med stora suvar och hoppas att nytillskottet DBX ska vända bolagets ekonomiska bekymmer.

DBX har V8-motor, 550 hästkrafter och kostar drygt 2 miljoner kronor.

Aston Martins nya suv DBX
Aston Martins nya suv DBX

Aston Martin, som framför allt är känt för sina exklusiva sportbilar, med James Bonds DB5 som den mest ikoniska, ger sig nu in i suv-världen. Nya modellen DBX presenteras på bilmässan i Los Angeles som öppnar på fredagen.

Därmed följer Aston Martin andra lyxbilsmärken som Maserati, Bentley och Rolls-Royce som alla har utökat sina sortiment med suvar och fått en försäljningsskjuts.

DBX byggs på en helt ny plattform och tillverkas i Aston Martins nya fabrik i Wales. Det är en rejäl koloss. 5,04 meter lång och den väger 2.245 kilo. Motorn är densamma som i DB11 och Vantage. En V8:a med 550 hästkrafter och 700 newtonmeter gör att den klarar 0-100 kilometer i timmen på 4,5 sekunder.

Infotainmentsystemet styrs från en 10,25 tum stor skärm och bakom ratten är mätarna digitala på en 12,3 tum stor skärm.

Första leveranserna startar till våren. Det kommer att finnas flera olika exklusiva tillbehörspaket att köpa till för skidsemestern, hundägare eller jägaren. 

Aston Martin har en lång historia sedan grundandet 1913. Tillverkaren har haft en rad olika ägare genom åren och börsnoterades i London 2018. Ännu så länge har aktien varit en besvikelse som har tappat 75 procent av sitt värde.

I fjol kunde Aston Martin glädja sig åt en försäljningsuppgång på 26 procent till drygt 6.400 bilar. Första halvåret i år har försäljningen fortsatt uppåt, men ekonomin är pressad bland annat på grund av fabriksinvesteringen i Wales. I stället för en vinst under samma tid i fjol redovisade bolaget en förlust på 37,7 miljoner pund, motsvarande 465 miljoner kronor. 

I slutet av september tog Aston Martin in 150 miljoner dollar, motsvarande 1,5 miljard kronor, i en ny obligation för att stärka sin likviditet.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?