Brist på kvinnliga modeller i krocktester: ”Halva befolkningen exkluderas”

Jämlikheten haltar i krocklabben. De flesta krockdockor är nämligen utformade efter män. 

Virtuella krockdockor ger visserligen nya möjligheter men kan inte ersätta fysiska dockor.

Lotta Jakobsson, expert på Volvo Cars Safety Center, vid en krockdocka som motsvarar en liten kvinna med en vikt på 49 kilo. Det finns inga fysiska krockdockor för en normalstor kvinna, endast en virtuell. Volvo har också tagit fram en virtuell krockdocka som motsvarar en gravid kvinna.
Lotta Jakobsson, expert på Volvo Cars Safety Center, vid en krockdocka som motsvarar en liten kvinna med en vikt på 49 kilo. Det finns inga fysiska krockdockor för en normalstor kvinna, endast en virtuell. Volvo har också tagit fram en virtuell krockdocka som motsvarar en gravid kvinna.Foto:Patrik Olsson
Krockdockor sitter på led inne i Volvo Cars säkerhetscentrum. Biltillverkaren har 60 krockdockor som används aktivt i krocktesterna.
Krockdockor sitter på led inne i Volvo Cars säkerhetscentrum. Biltillverkaren har 60 krockdockor som används aktivt i krocktesterna.Foto:Patrik Olsson

Män är generellt sett längre och tyngre än kvinnor vilket har betydelse för vad som händer vid en krock. Att kvinnor har bröst och mindre muskelmassa påverkar också.

”Anatomin har stor betydelse för hur bältet positioneras”, säger Lotta Jakobsson, expert på Volvo Cars Safety Center.

Men det finns inga lagkrav på att biltillverkare måste krocktesta med krockdockor som motsvarar den genomsnittliga kvinnan. Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har lyft frågan och infrastrukturminister Tomas Eneroth har tidigare sagt att Sverige ska driva på för en internationell förändring, men ännu har inte regelverket ändrats.

”Det innebär att halva befolkningen exkluderas när bilar typgodkänns vilket är mycket märkligt. Under lika förhållanden vet vi att det finns en högre risk för kvinnor att dödas och skadas i trafikolyckor även om det i antal är fler män som råkar illa ut eftersom de är mer riskbenägna”, säger Astrid Linder, forskningschef på VTI.

En trappa ner i byggnaden för forskning och utveckling på Volvo Cars i Torslanda finns säkerhetscentrumet med företagets lager av krockdockor. 60 används aktivt i de olika krocktesterna när bilar smäller in i en betongvägg.

Dockorna är alla klädda i blå bomullsunderställ och sitter i stela led med de karaktäristiska svart-gula cirklarna klistrade på strategiska ställen. Stor man som väger cirka 100 kilo, medelstor man på 78 kilo och liten kvinna på 49 kilo. Krockdockorna är standardiserade och merparten av verklighetens kvinnor är inte representerade.

”Det är mycket i bilbranschen som haft en manlig norm. Ta en sådan sak som påfyllnaden av spolarvätska där det krävdes en kvinnlig referensgrupp för att den skulle flyttas så att kvinnor som är kortare också kunde nå den”, säger Lotta Jakobsson. 

Volvo Cars har krocktestat med kvinnliga krockdockor sedan mitten av 1990-talet. Först bara med dockan som motsvarar en liten kvinna. 2013 tog Volvo tillsammans med bland annat Chalmers och VTI fram en virtuell krockdocka som motsvarar en medelstor kvinna. Den är utvecklad i syfte att utvärdera whiplashskador eftersom kvinnor är en högre riskgrupp för de skadorna.

”Med vårt whiplashsystem ser vi inte längre någon skillnad på skaderisken mellan män och kvinnor”, säger Lotta Jakobsson.

De fysiska krockdockorna har alla samma typ av svarta herrskor med snörning. Det är skor från militären som var de enda som hade ritning och därför kunde inkluderas i krockdockornas specifikation.

Det är mycket i bilbranschen som haft en manlig norm

”Hur skorna ser ut påverkar vad som händer vid en krock och de har samma typ av skor så att testerna blir repeterbara”, säger Lotta Jakobsson.

Inga högklackade skor på krockdockorna alltså. Men allihop har läppstift. Både de manliga och de kvinnliga. Allt från rosa glitter till mer udda turkos.

”I krocktesterna är allt påkostat och noggrann utvalt, men inte läppstiftet. Då köper vi enklaste och billigaste sort. Det används bara för att se var krockdockan slår i airbagen”, säger Lotta Jakobsson.

Att befolkningen i många länder blir tjockare är en utmaning för krocktestarna.

”Krockdockorna är välbyggda och ser vältränade ut. Bältet hamnar annorlunda om man har mycket padding runt höfterna eller en stor ölmage”, säger Lotta Jakobsson.

De fysiska krockdockorna har begränsningar i hur flexibla de kan vara.

”Vi måste ha olika varianter för att kunna mäta olika slags krockar som frontal- eller sidokrock eller påkörning bakifrån”, säger Lotta Jakobsson.

Intill lagret finns dockverkstaden, eller ATD-labbet som är den formella benämningen. Här ligger krockdockor på arbetsborden och får olika saker justerade. En givare byts i bröstet på en barnkrockdocka, en annan får en armbåge fixad. 

För Volvo Cars har den egna databasen över verkliga olyckor gjort dem medvetna om hur män och kvinnor skadas i trafikolyckor. Sedan 1970-talet har Volvo undersökt olyckor med 40.000 bilar och 70.000 personer inblandade. Till exempel upptäckte man att passagerare, som oftare är kvinnor, fick mer ryggskador vid avåkningar och kunde förbättra skyddet.

Enligt Astrid Linder på VTI, som också är adjungerad professor på Chalmers, finns både behovet och kunskapsunderlaget för en krockdocka som motsvarar medelkvinnan.

”Virtuella krockdockor är komplement, men kan inte ersätta fysiska krockdockor eftersom man måste se hur det fungerar i verkligheten”, säger hon.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Ny tjänst gör det lätt att hålla coronasäker årsstämma i bostadsrättsföreningen

Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen.

Coronapandemin har gjort det svårt för många bostadsrättsföreningar att hålla sina årsstämmor. 

Men nu finns en nyutvecklad tjänst som gör det möjligt att genomföra stämman via dator, mobil och surfplatta. 

– Det är ett jättebra substitut till den vanliga stämman, säger Christoffer Sjölund, ledamot i BRF Kemisten i Umeå som testat tjänsten. 

Läs mer om Digital stämma 

När coronapandemin bredde ut sig uppstod ett problem för många bostadsrättsföreningar. Plötsligt blev det svårt att hålla sina stämmor inom den tid som lagen föreskrev. 

Efter en tillfällig lagändring i maj, då det blev tillåtet att genomföra föreningsstämma digitalt, tog Riksbyggen fram en helt ny tjänst.

– Rent tekniskt har det varit möjligt länge att hålla digitala möten, men det har inte funnits någon lag som har gjort det möjligt att ha en digital stämma. Men när lagändringen kom såg vi möjligheten att lösa ett problem för våra kunder, säger Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen. 

Med tjänsten ”Digital stämma” kommer ett webbaserat administratörsgränssnitt där man skapar, bjuder in till, och genomför stämman. Dagordning och bilagor som ekonomiska dokument och motioner laddas upp i förväg så att medlemmarna kan läsa igenom dem innan mötet, precis som vid en vanlig stämma. När stämman väl genomförs loggar boende och styrelse in med Bank-ID i en app i sin surfplatta eller mobil. Även omröstningar sker i appen. 

– Det finns även möjlighet att vara med via en webbapplikation om man endast har tillgång till dator. Det enda som krävs är internet, säger Anna Rosén.

Det finns tre olika upplägg på den digitala stämman, från att styrelsen själv sköter all administration till att Riksbyggen tar hand om allt och dessutom tillhandahåller en sekreterare. 

– Vill man ha vår hjälp kan man verkligen luta sig tillbaka och låta oss sköta förberedelser, själva stämman och efterarbetet. Man kan välja den nivå man känner sig bekväm med. Och tjänsten gäller inte bara föreningar vi förvaltar idag, utan alla bostadsrättsföreningar är välkomna.

Många fördelar med digital stämma

Fördelarna med tjänsten ”Digital stämma” är många. En är såklart att medlemmarna kan rösta digitalt och att styrelsen får ett bra underlag för röstlängd och hur medlemmarna har röstat i olika frågor. Till skillnad från exempelvis poströstning, vilket är en lösning en del föreningar har prövat, går det att rösta om och diskutera saker som kommer upp spontant under mötet vilket kan öka engagemanget. Det är också enkelt att delta, vilket gör att det blir mer demokratiskt. 

– Jag tror att väldigt många bostadsrättsinnehavare som vanligtvis inte valt att prioritera att gå på en stämma nu kan tänka sig att vara med, eftersom det går att koppla upp sig från soffan på ett enkelt sätt. På så sätt ökar delaktigheten och demokratin. 

Dessutom har Riksbyggen med sina 80 års erfarenhet av förvaltning bra koll på föreningsjuridik. 

– Vi har kvalitetssäkrat hela flödet så om man använder det här verktyget kommer man med all säkerhet att göra rätt. 

Möjligt att genomföra teststämma

För de som önskar finns möjligheten att ha en teststämma innan den riktiga för att känna på verktyget. Något som BRF Kemisten i Umeå gjorde när de använde tjänsten för sin förening med 235 lägenheter.

– Det hjälpte väldigt mycket eftersom vi då kunde förklara hur appen fungerade, och lösa eventuella problem innan den riktiga stämman, säger Christoffer Sjölund, ledamot i styrelsen.

Han konstaterar att appen är lätt att hantera som administratör. Att det gick att ladda upp de röstberättigade från fil var enligt honom nödvändigt för att slippa skriva in flera hundra personer. 

– Appen är enkel att använda och verkar ha utvecklats för att folk ska undvika att kunna klicka fel. Det känns väldigt tryggt. 

Läs om hur din förening skaffar tjänsten Digital stämma 

Det här är Riksbyggens tjänst ”Digital stämma”

*Efter en tillfällig lagändring den 18 maj är det tillåtet att genomföra föreningsstämma digitalt, i kombination med möjlighet till fysisk närvaro eller poströstning.

*Riksbyggen har tagit fram tjänsten ”Digital stämma”, delvis påskyndat av coronautvecklingen men också för att svara upp mot  behov de identifierat hos sina kunder. 

* Alla handlingar, dagordning, årsredovisning och motioner finns i en app. Samtliga beslut och omröstningar görs i tjänsten. 

* Kamera, mikrofon, internetuppkoppling och BankID är allt som krävs för att få tekniken att funka.

*Det finns tre olika varianter av Digital stämma; Bas, Grund och Premium. Vid Bas sköter föreningen själv all administration, vid Grund ansvarar Riksbyggen för administration inför, under och efter stämman och vid Premium ingår även en sekreterare vid stämman. 

*När många bostadsrättsföreningar haft bokslut börjar de planera för vårens föreningsstämma. De flesta stämmor äger rum i april och maj.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?