1515
Annons

Biluthyrningen svajar i coronatider: "Ett dramatiskt tapp"

Uthyrningstoppar och höga priser i somras. Följt av avbokningar och normalpriser under hösten. Coronarestriktioner får hyrbilsbranschen att gunga.

”Det är väldigt svängigt”, säger Hertz marknadschef Anders Tärnell.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

I somras rusade priserna för biluthyrning i Sverige. Coronapandemin satte stopp för mångas utlandsplaner och hemester blev ett vardagsuttryck.

I juli steg priserna för biluthyrning med 68 procent, jämfört med priserna i juli året innan, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

”Sommaren var väldigt speciell och komprimerad under en månad när alla skulle ha bil samtidigt. Men sedan dess har priserna sjunkit till mer normala nivåer”, kommenterar Anders Tärnell, marknadschef på biluthyraren Hertz, i ett mejl till TT.

Det märks också i statistiken. Mellan juli och augusti sjönk priserna igen – med 33 procent – för att sedan stabiliseras igen under september och oktober.

”Det är väldigt svängigt, nästan allt hänger ihop med vad Folkhälsomyndigheten kommunicerar”, säger Anders Tärnell.

När regeringen och Folkhälsomyndigheten uppmanade folk att stanna hemma och undvika resor i våras sjönk också priserna för biluthyrning – mellan februari och mars med 10 procent och med ytterligare 6 procent mellan mars och april enligt SCB. De ökade sedan kraftigt när smittspridningen minskat och rekommendationerna lättades.

Hertz har märkt av ett liknande mönster med färre bokningar och fler avbokningar under november när lokala allmänna råd började skärpas i region efter region.

”Därefter ser det ut som att kunderna planerar för jul och nyårsledighet och där ser det ut att bli bra bokat”, säger Tärnell.

Totalt sett har coronapandemin dock slagit hårt mot Hertz uthyrning, enligt Tärnell, som ser en kraftigt minskad efterfrågan.

”Hela detta året är ju ett dramatiskt tapp mot 2019. Vissa av våra uthyrningskontor har vi tappat 90 procent på, andra har kanske ökat något”, säger han.

Värst är det, föga förvånande, på uthyrningen vid flygplatser.

”Det är ju ett extremt stort tapp. Det hänger ihop med hela flygindustrin. Även om Sverige varit öppet så har ju många andra länder haft stängt så det påverkar oss såklart.”


Scania tar hem största ordern hittills på ellastbilar – svensk uppstickare köpare

Scania får sin hittills största order på ellastbilar. Det svenska logistikföretaget Einride köper 110 elektriska lastbilar som ska levereras under 2022. 

En ellastbil från Scania.
En ellastbil från Scania.Foto:Dan Boman 2020

Det senaste året har elbilar slagit igenom på bred front, nära en tredjedel av alla nya bilar som sålts i Sverige under 2022 är en renodlad batteribil. De tunga transporterna är svårare att få till med eldrift, men nu börjar det röra på sig även där. 

Scania har gjort klart med sin största order hittills för tunga elektriska fordon. Under andra halvan av 2022 ska bolaget leverera 110 ellastbilar till det svenska logistikföretaget Einride. 

”Det visar att försäljningen av ellastbilar går in i ett annat skede. Från att ha handlat om små affärer till att det börjar bli större affärer. Det är en signal om att marknaden är på väg att bli mer mogen”, säger Fredrik Allard, chef för Scanias satsning på elektrifiering. 

Det handlar om dragbilar som används tillsammans med en trailer. Räckvidden kommer vara upp till 25 mil. Einride är ett svenskt teknik- och logistikföretag som specialiserat sig på helelektriska transporter. Bland investerarna i bolaget finns bland andra EQT och Capital Group. 

Lastbilarna kommer att vara utrustade med Einrides operativsystem och de båda bolagen kommer att samarbeta om produktutveckling. 

”Deras affärsidé är att erbjuda gröna transportlösningar och det är som hand i handske med vår strategi. Därför samarbetar vi gärna med Einride och liknande företag”, säger Fredrik Allard. 

Scania är inte ensamt om att ha fått in stora ordrar på ellastbilar. Volvo lastvagnar, som under 2021 var marknadsledande i nischen, berättade i mars att Maersk beställt 126 eldrivna lastbilar. 

Under året tippar Fredrik Allard att Scania kommer att sälja ungefär 1.000 ellastbilar. Det stora genombrottet för eldriven yrkestrafik är inte mer än några år bort, tror han. 

”Om tre år kommer 90 procent av våra möjliga lastbilskombinationer att vara elektrifierade. Under en ganska kort tidshorisont går vi från stadsnära transporter till att nu erbjuda regionala transporter och slutligen traditionell fjärrtrafik”, säger Fredrik Allard.

Inom åkeribranschen finns en utbredd skepsis om det är möjligt att köra längre sträckor med ellastbil. På Scania tror man att batteridrift kommer vara det som dominerar på sikt. 

”Utvecklingen går jättesnabbt framåt när det gäller batteriteknologi. Redan nästa år kommer vi ha en ny teknik som ger bättre räckvidd. Det här måste självklart gå parallellt med utbyggnaden av laddstationer”, säger Fredrik Allard.

Vätgas kommer vara ett komplement för åkerierna, menar han, men det är batterierna som kommer att dominera. Teknologin för bränsleceller och vätgas är ett par år längre bort. Dessutom kräver det mer el att producera vätgas än att ladda batterier. 

”På vissa marknader där det är gynnsamt att producera vätgas och för vissa tunga transporter kommer det vara en del av lösningen. För majoriteten ser vi även på lång sikt att batterielektrisk teknik kommer att vara det bästa alternativet”, säger Fredrik Allard. 

LÄS MER: Elektriska lastbilsutmanaren Einride växer med släp


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?