ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Biltopparna: Ingen vill ha ett handelskrig

  • Rupert Stadler, vd Audi. Foto: Matthias Schrader

Den amerikanske presidenten Donald Trumps nya skrammel om ståltullar och i förlängningen även biltullar sänder oro genom bilindustrin. Men bilcheferna, som just nu är samlade på bilsalongen i Genève, intar en avvaktande hållning.

"Det är så många utspel", säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Hot om importavgifter på bilar för att skydda den amerikanska bilindustrin och tvinga tillverkarna att lägga mer produktion i USA pratade Donald Trump om redan under sin valkampanj. Han var särskilt kritisk mot dem som startat tillverkning i Mexiko och han ville dra åt importen från Kina. Men inget har genomförts.

Nu har frågan blivit aktuell igen eftersom Donald Trump via Twitter hotat med biltullar om EU inför restriktioner på amerikanska varor som svar på hans planerade tullar på stål och aluminium. 

"Skulle det bli handelshinder och tullar så innebär det otroliga konsekvenser för bilindustrin. Allt blir dyrare och det blir kunderna som får betala. Frihandel är bra för alla. Vi bygger till exempel en fabrik i USA där vi skapar 4 000 jobb och ska exportera halva volymen. Om vi inte kan exportera skapar vi bara hälften så många jobb", säger Håkan Samuelsson. 

Han tror och hoppas att det inte blir verklighet av hotet. Volvo Cars följer trenden med att tillverka en eller ett fåtal modeller per fabrik och sedan exportera. Alla S90 byggs till exempel i kinesiska Daqing. Blir det tullar för bilimport till USA blir de väldigt dyra.

"Om det verkligen skulle hända något så får vi se över den situationen då, men ännu vet vi inte hur det blir", säger Håkan Samuelsson.

Förra året räknade konsultfirman Baum & Associates ut vad priserna skulle behöva höjas med om det infördes importtullar i USA. I snitt 60 000 kronor per bil för Volkswagen och 67 000 kronor per bil för Volvo. De tillverkare som inte har någon fabrik i USA drabbas av förklarliga skäl hårdast. Dit hör Tata-ägda Jaguar Land Rover. Men bolagets vd Ralf Speth tar ännu frågan med ro.

"Jag är en ingenjör, inte en politiker. Jag måste ha ett klart beslut som vi kan läsa igenom, utvärdera och agera ifrån och det har vi inte. Vi vet inte vilken påverkan det här initiativet kommer att ha. Vi vet inga detaljer och därför kan vi inte kommentera det mer", säger han.

Trump har tidigare attackerat Toyota efter beslutet att investera i en fabrik i Mexiko, trots att det är produktion från Kanada och inte USA som flyttas dit. Men Toyota har svarat med att man ska fortsätta investera drygt 90 miljarder kronor i USA de kommande fem åren.

Toyota har åtta fabriker i USA och produktionen i dem står för över 60 procent av försäljningen i USA och man har också en stor andel lokala underleverantörer. 2016 tillverkades drygt två miljoner Toyotabilar i USA.

Didier Leroy, som är ordförande för Toyota Europa, konstaterar att den höga andelen USA-produktion och lokal försörjning av råvaror gör att man inte drabbas så hårt av importtullar, men det skulle ändå leda till prishöjningar för kunderna.

”Jag tror inte att det finns någon vinnare här. Ståltullar har prövats förut. 2002 fungerade det inte alls så Mr Trump om du vill testa igen gör det, men det finns exempel bakåt i historien som visar att det inte fungerar", säger Didier Leroy.

Audi har vuxit stort i USA de senaste tio åren, men har ingen tillverkning i landet.  Däremot en fabrik i Mexiko som bygger Q5 även för USA.

"Ingen vill ha ett handelskrig och vi följer noga vad som sägs. Men ekonomiskt är det ett större hot om dollarn börjar svänga", säger Audis vd Rupert Stadler.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies