1515
Annons

Bilregistreringen steg i oktober

I oktober inregistrerades 33.198 personbilar i Sverige, enligt siffror från SCB. Det är en ökning med 1,6 procent jämfört med samma månad föregående år.

I SCB:s statistik ingår direktimporterade bilar och samtliga årsmodeller, till skillnad från siffrorna från Bilstatistik som bara innehåller förstagångsregistreringar av de tre senaste årsmodellerna.

Antalet inregistrerade lastbilar uppgick samtidigt till 4.934 stycken, upp 5,1 procent jämfört med samma månad föregående år.


Två av tio elbilar blir utan bonus – inflationssmäll hotar fler

Ett tak på 700.000 kronor gör att två av tio elbilar får sin miljöbonus indragen i sommar. Men inflation och långa leveranstider riskerar att pressa upp priserna på ytterligare modeller som i dag ligger strax under bonustaket.

”Det är olyckligt”, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Di listar alla modeller som blir av med sin bonus samt de modeller som ligger i riskzonen.

Nästan alla Teslas modeller blir av med sin bonus.
Nästan alla Teslas modeller blir av med sin bonus.Foto:Stian Lysberg Solum

För två veckor sedan klubbade regeringen igenom ett bonustak för elbilar som kostar mer än 700.000 kronor. Redan den 12 juli stoppas bonusen på 70.000 kronor på nya elbilar i den dyraste kategorin. Av 234 modeller i olika utföranden drabbas i nuläget 42, enligt Skatteverkets prislista. Bland dem finns alla Audis e-tron-modeller, BMW:s IX-modell, flertalet av Mercedes-Benz elbilar samt alla Teslas modeller förutom Model 3 Long Range.

Men även den Tesla-modell som ligger strax under 700.000 och ytterligare ett flertal bilmodeller, däribland fyra Volvo-modeller, riskerar att bli av med sin bonus. En stigande inflation i kombination med leveransstörningar, där flera populära elbilsmodeller har en leveranstid på ett år eller mer, riskerar att pressa upp priserna över bonustaket.

Volvo XC40 P8 Recharge.
Volvo XC40 P8 Recharge.Foto:Carl-Johan Lejland

På topplistan över de modeller som har beställts mest i juni hos leasingbolaget Autolease ligger sju av tio elbilar över eller strax under 700.000 kronor. Sverigechefen Mats Silfver råder kunden att ta höjd för en slopad bonus.

”Det är till Skatteverket inrapporterat nybilspris vid leveranstidpunkten som bestämmer om du ska få en klimatbonus eller inte. Så beställer du en bil i dag för 670.000 men som säljs för 720.000 nästa sommar blir du av med bonusen.”

Omkring 8 procent av leasingbolagets kunder har redan beställt elbil med ett pris på över 700.000 och blir nu av med sin bonus.

”Det riktigt tråkiga är att de som lagt en order och tecknat upp sig för att gå mot grön teknik med låga direkta utsläpp och har räknat in 70.000 kronor för en helelektrifierad bil, de går nu lottlösa nästan över en natt. Det känns inte rättvist”.

Mats Silfver tror att utvecklingen kommer att gå mot att fler väljer billigare elbilar framöver.

”Vi tror att majoriteten av våra kunder kommer att sikta mot att förflytta sig till bilar under 700.000. Alla fattar inte beslut enbart med hänsyn till inköpspris och eventuellt statligt stöd, men vi tror att andelen bilar över 700.000 kronor kommer att minska”.

Branschorganisationen Mobility Sweden var för regeringens förändring av bonusvillkoren när förslaget lades fram i höstas. Men kriget i Ukraina kom emellan. Och höjda priser på metaller och mineraler i kombination med leveransproblem har gjort att fler elbilar klivit över bonusgränsen än när förslaget gick ut på remiss. 

Mobility Swedens vd Mattias Bergman.
Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

Tillsammans med Kia och Volvo Cars har Mobility Sweden lobbat för att höja taket till 800.000 kronor. Att fler modeller nu riskerar att bli bonuslösa ger ytterligare stöd för en sådan justering, menar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

”Vi bedömer att ungefär 25 procent av fordonen som får en klimatbonus i dag låg under 700.000 före kriget, men nu har gått upp över 700 000 på grund av prishöjningar relaterade till kriget. När vi nu dessutom har leveranstider i flera fall över tolv månader där fordonstillverkare inte vet den exakta materialkostnaden, kommer kunden heller inte att veta om bonusen gäller. Det är olyckligt”, säger Mattias Bergman.

Han tror att det finns en risk att många inte fullföljer sina köp.

”Man har gjort en kalkyl som nu riskerar att spricka, men köpavtalet är normalt bindande. Med vetskapen om sänkt bonus hade nog många valt att ligga kvar med befintlig privatbil eller förmånsbil alternativt valt att köpa en billigare bil.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?