ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Biljätten varnar: Brexit ingenting mot effekterna av USA-tullar

  • Volkswagens koncernchef Herbert Diess. Foto: Swen Pfoertner

Världens största biltillverkare, Volkswagen, varnar för följderna av amerikanska tullar.

Det kan kosta över 25 miljarder kronor per år, enligt koncernchefen Herbert Diess.

Dieselskandalen fällde de två föregångarna, Matthias Müller och Martin Winterkorn, och har kostat Volkswagen 1,8 miljarder euro, 19 miljarder kronor, i böter bara i Tyskland.

Herbert Diess, som blev koncernchef i april 2018, är dock mest oroad för president Donald Trumps hot om 25-procentiga tullar på europeiska bilar.

Han besökte tillsammans med Daimlerchefen Dieter Zetsche i december Vita huset för att arbeta mot protektionism. VW-chefen säger nu att mötet gick bra, men att förhandlingarna har surnat till efter det.

”Det har blivit kärvt igen. Det är synd eftersom bilindustrin inte kan lösa det. Det handlar mer om tullförhandlingar mellan Europa och USA”, säger Herbert Diess i en intervju med affärstidningen Financial Times.

Enligt det brittiska analysföretaget Evercore ISI kan tullarna kosta Volkswagen 2,5 miljarder euro, motsvarande 26,5 miljarder kronor, per år. Det skulle innebära 13 procent av VW:s förväntade vinst.

”I värsta fall kan det antagligen vara nära den verkliga siffran”, säger Herbert Diess om Evercores beräkning.

USA:s handelssekreterare Wilbur Ross har i veckan lämnat sin undersökning till presidenten om importbilar utgör ett hot mot nationen enligt artikel 232 i USA:s handelslag.

Nu har Donald Trump 90 dagar på sig att agera på undersökningen från Wilbur Ross, som inte har offentliggjort rekommendationen. 

Presidentent använde samma paragraf i fjol för att införa tullar mot aluminium och stål från EU

Amerikanska General Motors och Ford har beräknat att råvarukostnaderna ökar med uppemot 1 miljard dollar, motsvarande 9,3 miljarder kronor, bland annat på grund av dessa tullar, enligt FT.

Herbert Diess säger också att brexit om drygt en månad skapar politisk osäkerhet, men mindre än USA-tullarna.

”Försäljningen skulle inte stoppa ens med med en hård brexit, men de skulle minska en hel del. Vi skulle ha mycket friktion”, säger han till Financial Times.

VW-ägda lyxmärket Bentley, som tillverkar ungefär 11.000 bilar om året i Storbritannien har varnat för brexit, men till skillnad från många andra biltillverkare ännu inte dragit ned i landet.

”De behöver antagligen kämpa för att exportera till EU. Du kan arbeta på ett scenario för värsta utfallet, men vi tror att riskerna blir mindre”, säger Herbert Diess.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies