Annons

Bilisterna bromsar trots jätterea – bensinförsäljningen rasar

Coronakrisen utlöste historiskt kraftiga fall i försäljningen av både bensin och flygbränsle under april. Men nedgången på drivmedelsmarknaden är ändå mindre i Sverige än i andra delar av Europa där bensinförsäljningen rasat uppemot 70 procent, enligt branschorganisationen SPBI.

Foto:Andreas Hillergren

”Efter en stark inledning på året har effekterna från coronapandemin med start i slutet av mars märkts i fallande drivmedelsförsäljning som sedan fortsatte under april. Särskilt stort är fallet för bensin, där försäljningsvolymerna under april backade med 16 procent jämfört med samma månad i fjol”, säger Johan G Andersson, vd för Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI).

”Det är en historiskt stor nedgång och beror sannolikt främst på de olika restriktioner och rekommendationer som införts för att begränsa smittspridningen.” 

Enligt den preliminära statistiken för april som drivmedelsbranschens organisation sammanställt backar även dieselförsäljningen minskade rejält, men volymnedgången stannade här på 5 procent. 

”Att försäljningen av bensin minskade mer än diesel kan tolkas som att privatbilismen påverkats betydligt mer än övrig trafik”, säger Johan G Andersson.

Han tolkar det som ett tecken på en förhållandevis god efterfrågan från tung trafik, som lastbilar, bussar och sjötransporter. 

”Det ligger också i linje med ambitionerna från politikerna att hålla i gång varuförsörjningen och handelsflödena så mycket som möjligt”, säger han. 

Nedgången i drivmedelsförsäljningen i Sverige är trots allt inte alls lika stor som i många andra länder, uppger SPBI. 

”Siffrorna per land är ännu inte klara, men preliminärt har jag hört uppgifter om att försäljningsvolymerna i andra europeiska länder minskat mellan 20-70 procent. En inte alltför vågad gissning är att länder som haft starka restriktioner, till exempel Italien, minskat mest”, säger Johan G Andersson. 

Siffrorna för flygbränsleförsäljningen under april släpar efter och är ännu inte klara. Men sannolikt handlar det om fritt fall.

”Med tanke på att mycket av flyget står stilla, pekar allt på att flygbränslemarknaden kommer att uppvisa historiskt svaga volymsiffror”, säger Johan G. Andersson.    

Vid sidan av coronaeffekterna har drivmedelsbranschen också påverkats kraftigt av det dramatiska oljeprisfallet. Det har utlöst en rea av historiska mått för drivmedelsköparna.

”Det har varit extremt. Under april var priset som lägst nere i 12,50 kronor per liter, vilket var runt 5 kronor billigare litern jämfört med tidigare högstanivån”, säger Johan G Andersson. 

”Visserligen har priset stigit en del till kring 13,60 sedan dess i takt med att läget på oljemarknaden stabiliserats. Men fortsatt är priserna vid pump långt under tidigare rekordnivåerna på över 17 kronor litern.”  

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?