1515
Annons

Bilförsäljningen går mot rekordår

Svenskarna fortsätter att vallfärda till bilhallarna. I juli passerade nyregistreringen av personbilar ännu en milstolpe, enligt branschorganisationen Bil Sweden, som spår att 2017 kommer att bli ett rekordår för fordonsindustrin.

Bild:Janerik Henriksson/TT

Den svenska bilmarknaden fortsätter att gå på högvarv. Under juli ökade nyregistreringarna av personbilar med 2,2 procent jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationen Bil Sweden. 

”Det är en spegling av att aktiebolaget Sverige mår bra. Individen är trygg med sin ekonomi och man vet att bostaden har gått upp i pris. De allra flesta har jobb och antalet varsel är rekordlåga ur ett femårsperspektiv. Man unnar sig helt enkelt en ny, säkrare bil och bidrar till en bättre miljö”, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Trots semestertider råder det alltså inte stiltje i försäljningen. Nyregistreringarna för personbilar i juli var de näst högsta någonsin. Sammanlagt registrerades det 24.722 personbilar hos Transportstyrelsen föregående månad – vilket går att jämföra med 24.197 i juli 2016.

”Industrisemestern förekommer inte allt på samma sätt längre. Månaderna blir allt mer lika”, säger Bertil Moldén.

Hittills i år har registreringarna ökat med 3,1 procent, från 211.788 nya personbilar i fjol till 218.252 stycken mellan januari och juli 2017.

”Sedan internet etablerats och EU blivit en del av vår vardag har biltillverkarna varken kunnat eller vågat höja sina priser. Kunderna har därmed fått mer värde för sina pengar, framförallt vad gäller säkerhetsinnehållet med minskade utsläpp”, säger Bertil Moldén.

Därmed vidhåller också Bil Sweden sin prognos om att det totalt kommer att säljas 375.000 bilar i Sverige i år. Det skulle i så fall bli det bästa året för fordonsindustrin sedan branschorganisationen startade sina mätningar för 75 år sedan. Och köprallyt ser ut att fortsätta även över nästa år, enligt Bil Sweden.

”Vill du köpa en populär bil nu får du vänta till efter årsskiftet. Skafferiet i orderbanken är inte plundrat – tvärtemot bygger vi fortfarande på orderingången. Under förutsättning att världsekonomin inte påverkas av någon stor dramatisk händelse ser det väldigt bra ut även för 2018”, säger Bertil Moldén.

Samtidigt fortsätter dieseldrivna bilar att vara ett populärt val hos kunderna. Både under juli och hittills i år har varannan ny bil diesel i tanken.

Men samtidigt har fordonstypen fallit i politiskt onåd på grund av höga utsläpp av kväveoxider. Nu finns det i många städer förslag om att införa restriktioner för dieseldrivna bilar i form av till exempel körförbud i utvalda miljözoner.

”Det är viktigt och komma ihåg att dessa restriktioner bara gäller för äldre dieselbilar. Dieselbilar med de senaste miljöklassificeringarna kommer inte att förbjudas någonstans. Om du köper en ny dieselbil i dag kan du köra den i många år till”, säger Bertil Moldén och fortsätter:

”Fordonsindustrin är också en del av lösningen och inte problemet. Vi kommer hela tiden förfina tekniken för att möta de nya kraven.”

Samtidigt som vissa dieselbilar alltså riskerar förbjudas och minska i värde slår lånebolagen nya rekord. Väldigt få människor köper i dagsläget sin bil kontant. Det har fått vissa ekonomer att varna för en lånebubbla i varande.

Men risken för en billånebubbla är starkt överdriven, menar Bertil Moldén.

”Ungefär 60 procent av dieselvolymen är tjänstebilar. Alla de går med garanterade restvärden från leasingbolaget”, säger han.

Även privatleasing har på senare tid ökat i popularitet. Där försäkras restvärdet av återförsäljaren, generalagenten eller fabriken, enligt Bil Sweden.

”Den som lånar för att köpa sin bil belånar ofta sin bostad med bra villkor. Det är ytterst få privatpersoner som omfattas av avbetalningsköp”, säger Bertil Moldén. 

På den generella nybilsmarknaden regerar samtidigt Volvo, vars modeller XC60 och S/V90 i juli sålde allra bäst. Tredjeplatsen bland bästsäljarna gjorde Volkswagen anspråk på med hjälp av sin Golf-modell.

https://infogr.am/de_popularaste_bilarna_i_juli_2017


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?