1515
Annons

Bilförsäljningen fortsätter bromsa in

De nya skattereglerna bonus malus har inneburit en sur höst i bilhallarna. Trenden fortsatte i oktober med en minskning av antalet registreringar på 28 procent. För helåret är minskningen 2,3 procent jämfört med ifjol, visar siffror från Bil Sweden.

Foto:Vilhelm Stokstad/TT

Efter en kraftig ökning av nyregistreringarna i juni, innan de nya skattereglerna infördes, har efterföljande månader bjudit på tristare siffror.

Försäljningen av personbilar minskade i oktober med 28 procent jämfört med samma månad i fjol. För lätta lastbilar ligger minskningen på 40 procent, enligt Bil Sweden.

Förutom skatteomläggningen förklaras nedgången också med införandet av det nya testprotokollet för förbrukning och utsläpp, WLTP. Vissa bilmodeller har inte hunnit godkännas enligt de nya reglerna ännu, och trenden med sämre drag i försäljningen är väntad 

"Vår prognos för i år på 360.000 personbilar, som är det tredje bästa bilåret någonsin ligger fast. För lätta lastbilar har vi nyligen höjt prognosen till 56.000 som är all time high", kommenterar Mattias Bergman, vd för BIL Sweden. 

Det verkar också som att de nya skattereglerna har avsedd effekt, nämligen att främja försäljningen av laddbara bilar. I oktober ökade registreringarna av elbilar och hybrider med 22 procent i oktober och hittills i år ligger ökningen på 52 procent.

"Enligt vår bedömning skulle uppgången för laddbara bilar varit större om det inte varit så långa leveranstider. Det är produktionskapaciteten och inte en dämpad efterfrågan som återspeglas i registreringsstatistiken", kommenterar Mattias Bergman.

De mest sålda personbilarna hittills i år är Volvo S/V90, VW Golf, Volvo S/V60, VW Passat och Volvo XC60.

Registreringen av tunga lastbilar, över 16 ton, ökade med 12 procent i oktober och för helåret ligger försäljningen i nivå med fjolårets.


Innehåll från SigmaAnnons

Ger nycklar för lyckad molntransformation

Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.
Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.

Molnet har gått från ”nice to have” till ”need to have” under pandemin – och utvecklingen spås hålla samma snabba takt även framåt. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions jobbar nu för att möta det stora behovet hos svenska och internationella företag.  

Molnet blir en möjliggörare för att lyckas med digitalisering, men för att maximera affärsnyttan av en förflyttning till molnet bör man identifiera vilka delar av den egna verksamheten som faktiskt skulle effektiviseras av att genomgå en molntransformation. 

Just detta tar Sigma Technology Digital & Cloud Solutions avstamp i. De är ett nystartat IT-konsultbolag som utmanar branschen och sina kunder i hur en molntransformation kan och bör se ut. Vd:n Rashin Kabodvand berättar varför molnet bör bli en pusselbit i alla organisationers digitaliseringsstrategi.

– Vi måste möta den digitala omställningen genom nya och förbättrade tjänster. Behovet av snabb ”time to market” ökar och är viktig för företagens konkurrenskraft. Resultatet av en molntransformation blir effektivisering, flexibilitet, tillgänglighet och skalbarhet. Att flytta till molnet är nödvändigt för ökad affärsnytta, säger hon. 

Skapar verklig affärsnytta

Allt handlar om att digitalisera rätt saker. Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions, förklarar. 

– Molnet ger oss bättre möjligheter att göra rätt saker och hitta en teknisk lösning. Genom att ta bort ”undifferentiated heavy lifting” och använda sig av managerade tjänster i molnet kan verksamheten fokusera på att skapa affärsnytta. När vi hjälper våra kunder tittar vi inåt och diskuterar vad som ska flyttas till molnet, varför och hur det ska gå till, säger han och fortsätter:

– Vi tycker inte att man ska migrera för migrerandets skull. Vi pratar sällan om att skära ner kostnader. Molnet handlar inte om att spara pengar, utan om att nå en ökad lönsamhet.

Backas upp av stabil koncern

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions startades upp i början av 2021. På tio månader har bolaget vuxit till 40 anställda. Målet är att företaget ska bli en av de tre främsta molntjänstleverantörerna på marknaden. 

Förutom att leverera paketerade tjänster utifrån plattformarna Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud kan företaget också bidra med kompetensförsörjning, något som kan vara avgörande för att lyckas med en digital transformation.

– Vi är ett nischat bolag med en tydlig vision, samtidigt som vi tillhör en koncern med över 4000 anställda med expertis inom allt som rör teknologi. Detta gör att vi kan leverera specialistkompetens till våra kunder i stora volymer, trots att vi är ett nystartat bolag, säger Rashin Kabodvand.

Vill du effektivisera din verksamhet genom molntjänster? Läs mer här. 

Om Sigma Technology Digital & Cloud Solutions

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions är ett nystartat bolag inom Sigma Technology-gruppen. Bolaget fokuserar på systemutveckling, design och publika molntjänster. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions har i dag 40 anställda och har som mål att bli 100 specialiserade konsulter.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?