Annons

Bilen luras – på rätt sätt

Förlåt mig, Mirai.
Räckvidden är mycket bättre än vad jag har påstått.
Men det hjälper förstås inte när macken inte fungerar.

 

HIT MEN INTE LÄNGRE. Resan från Stockholm till Falun slutade vid den nyöppnade vätgasmacken i Sandviken, som var ur funktion
HIT MEN INTE LÄNGRE. Resan från Stockholm till Falun slutade vid den nyöppnade vätgasmacken i Sandviken, som var ur funktion

På bilden ser ni hur resan från Stockholm till Falun slutade: vid den nyöppnade vätgasmacken i Sandviken.

Den hade slutat att fungera.

En röd varningslampa indikerade att något var mycket fel.

Jag hade som vanligt tankat på Arlanda, men behövde fylla på också i Sandviken. Jag hade 17 mils räckvidd kvar och skulle åka till Falun (7 mil), plus en dryg mil till – och sedan tillbaka.

Det skulle göra nästan 17 mil.

Det kändes dumt att chansa. Vem vill bli stående på en vajerväg med vätgastorsk?

Det fanns dock ett servicenummer på pumpen och en vänlig man svarade att han skulle undersöka saken. Han ringde tillbaka och meddelade att allt berodde på att någon hade tryckt på den röda knappen för nödstopp – något som omöjliggör fortsatt tankning. Utredningen visade senare att detta fatala tryck på en knapp av allt at döma skedde mindre än fem minuter innan jag anlände till stationen.

Problemet var nu att servicemannen befann sig i Norberg, tio mil från Sandviken.

Jag beslutade att ta assistans från Toyota, som via den lokala återförsäljaren ordnade en annan bil, så att resan kunde fortsätta. Dagen efter var macken omstartad och jag kunde tanka igen.

”För stationerna i Sandviken vid Arlanda flygplats har vi personal som kan vara på plats snabbt, men tyvärr inte på helger och nätter. Då kan det ta betydligt längre tid”, säger Ragnar Sjödahl, marknadschef på AGA Gas, som opererar stationerna.

Vätgasstationen i Mariestad, som invigdes i tisdags har levererats av danska Nel och kan startas om via nätet.

”Enligt våra regler kan stationen bara nollställas och startas om med personal som är fysiskt på plats”, säger Ragnar Sjödahl.

Den åtgärd som nu ska göras är att sätta ett litet plastlock över den röda knappen för nödstopp. Det ska hindra såväl misstag som medvetna sabotage.

Jag har tidigare klagat över att min Mirai dels har hög förbrukning, dels ger mig så kort räckvidd vid tankningarna. På senare tid har jag hamnat mellan 33 och 34 mil, långt under vad tillverkaren har hävdat.

Men allt pekar på att bilen lurat mig – fast på ett positivt sätt.

Det är de senaste åtta tankningarna som ligger till grund för den räckvidd som sedan anges i bilen. Eftersom jag har kört rätt många korta sträckor och haft hög förbrukning straffas därför också den framtida räckvidden.

Köpa ny bil? Så säljer du gamla (extern tjänst)

När jag i måndags körde från macken i Arlanda till Mariestad såg kalkylen som vanligt lite knapp ut: jag fick 33,9 kilometers räckvidd och det var enligt navigationen drygt 30 mil till Mariestad – och jag visste inte heller exakt vart jag skulle.

Men jag valde det långsammare alternativet till Enköping, alltså inte motorvägen, och följde under hela resan noga alla fartgränser – fattas bara annat.

När jag nådde Mariestad, efter 29,1 mils körning, hade jag fortfarande 10,9 mils räckvidd kvar.

I verkligheten hade jag alltså 40 mils räckvidd, just det som Toyota säger att Mirai ska ha – och detta med vinterdäcken på.

Och om de sista 10,9 milens räckvidd var lika pessimistiskt räknad av Mirai så hade jag nog kommit ännu längre.

Men det är som sagt dumt att chansa.


Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?