Annons

Bilbossen bricka i massivt maktspel

Brottsmisstänkte bilbossen Carlos Ghosns pengarullning misstänks ha pågått i åratal, men uppdagades först när han mot japanernas vilja drev en hopslagning av allianssyskonen Nissan och Renault.

Rättsprocessen uppenbarar spänningarna i bilalliansen. Under ytan lurar ett maktspel av stora mått.

Carlos Ghosn.
Carlos Ghosn.Foto:TT/AP

Nissans ordförande tillika koncernchefen i Renault, Carlos Ghosn, får sitta anhållen minst tio dagar, meddelade japanska åklagarmyndigheten på onsdagen. Döms han för de ekonomiska brott han misstänks för riskerar han ett fängelsestraff på tio år och/eller höga böter.

64-årige Carlos Ghosn, som är bland de mäktigaste i bilvärlden och har haft bland de högsta lönerna i branschen, anklagas för att inte ha rapporterat mer än hälften av de cirka 800 miljoner kronor han har tjänat under fem år. Det ska ha skett i maskopi med Nissans personalchef och med styrelseledamot Greg Kelly, som också sitter anhållen.

Carlos Ghosn ska även ha använt Nissans pengar till ett extravagant leverne med bostäder i Rio de Janeiro, Beirut, Paris and Amsterdam och resor för honom och hans familj som inte varit jobbrelaterade, enligt japanska medier. Carlos Ghosn är född i Brasilien, växte upp i Libanon och utbildade sig i Frankrike.

Fram träder bilden av en girigbuk som tappat proportionerna efter att i 19 år ha drivit alliansen mellan Renault och Nissan och hyllats för dess framgång. Men tillvägagångssättet från Nissan väcker också frågor. Kan det verkligen ha varit okänt för bolaget vilken ersättning som högste chefen fått och hur har han kunnat smyga med att slösa med företagspengar privat så länge?

Efter gripandet i måndags var det Nissans vd Hiroto Saikawa som ensam kommenterade för bolagets räkning och han var hård mot sin ordförande. Han kritiserade Carlos Ghosn för att ha fått för mycket makt och talade om en mörk era som pågått för länge. Förvånande eftersom Hiroto Saikawa har setts som en av Carlos Ghosns skyddslingar och lyftes upp av honom när Ghosn lämnade över vd-posten i Nissan förra året.

Nissans styrelse förväntas officiellt ge Carlos Ghosn sparken under torsdagen. Även Mitsubishis styrelse väntas avpollettera honom.

Renaults styrelse har valt en mildare väg och har inte kommenterat brottsmisstankarna. Några oegentligheter i Renault ska inte ha upptäckts, enligt den franske finansministern.

På onsdagen kom visserligen beskedet att Carlos Ghosn ersätts av Renaults operativa chef Thierry Bolloré. Men han sparkas inte.

”Ghosn, tillfälligt oförmögen att utföra sitt arbete, kvarstår som styrelseordförande och vd”, skriver styrelsen i pressmeddelandet.

Den 19-åriga alliansen mellan Renault och Nissan har gynnat båda bolagen genom sänkta kostnader för teknikutveckling och produktionssamarbete.

För Nissan innebar den en räddning eftersom bolaget var konkursmässigt i början av 2000-talet. Men styrkeförhållandena har ändrats och i dag är Nissan den större parten sett till försäljning och intäkter.

De korsvisa ägarförhållandena har dock inte gett Nissan någon rösträtt i Renault, samtidigt som Renault kunnat ha stor påverkan på Nissan. 2016 utökades alliansen med Mitsubishi och den japanska sidan förstärktes, men fortfarande låg mesta makten i Frankrike, och från Nissans håll har det klagats på beslut.

Franska regeringen, som är storägare i Renault, har lyft fram hur viktig bilalliansen är. Carlos Ghosn har en tid jobbat för tätare band, till och med en i hopslagning av de fransk-japanska bilbolagen. Enligt uppgifter till Financial Times var Nissans styrelse helt emot. Redan i våras underkände Nissans vd Hiroto Saikawa planerna.

Under åren har Carlos Ghosn personifierat alliansen och fått den att fungera trots olika affärskulturer. Med honom ur bilden finns farhågor om att alliansen så som den har sett ut krackelerar och det skulle ge Nissan chansen att flytta fram sina positioner. Allt för att slippa bli uppslukad av ett statsunderstött franskt Renault.


Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?