Annons

Bilåterförsäljarnas dom: Bästa och sämsta bilmärkena

Landets bilåterförsäljare är generellt sett nöjdare med sina generalagenter i år jämfört med tidigare och medelvärdet har höjts. Trots att Sveriges största märke, Volvo Cars, rasat i rankningen. 

”De som hamnar högt utmärker sig av att ha dialog och transparens”, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund (MRF).

Isuzu får högst betyg av bilåterförsäljarna.
Isuzu får högst betyg av bilåterförsäljarna.Foto:Karin Olander
Opel som har KW Bruun som svensk generalagent får lägsta indexet någonsin.
Opel som har KW Bruun som svensk generalagent får lägsta indexet någonsin.Foto:Carl-Johan Lejland

I 25 år har MRF genomfört en enkät bland auktoriserade bilåterförsäljare om hur de bedömer sin generalagent inom en rad olika områden som lyhördhet, billevereranser, sortiment, utbildning, kommunikation, reservdelar, finansiella lösningar och bonus. Svaren räknas om till ett index som ligger till grund för en lista.

”Vår enkät har blivit ett viktigt verktyg för att skapa förbättringar mellan generalagent och återförsäljare”, säger Tommy Letzén.

I årets undersökning har medelvärdet på indexet ökat vilket visar att samarbetet överlag fungerar bättre. Men det är flera som försämrat sig. Dit hör Volvo Cars som Di redan skrivit om. Volvos index minskade med 7,7 procent jämfört med 2019. Märkets ras i rankningen från att ha varit etta och tvåa i flera år till att ifjol bli elva och i år rasa ännu mer till nummer 16 saknar motstycke det senaste årtiondet. Att Volvo är Sveriges klart största märke med en marknadsandel på 18 procent gör beskedet från handlarna extra tungt.

Att det går att förändra sin plats på listan bevisas av BMW som gjort en rejäl uppryckning från fjolårets 17:e plats till att i år bli tvåa. Ny etta är Isuzu som säljer pickuper. Trea är Subaru som haft pallplats många gånger men i fjol hade ramlat ner till niondeplats. 

Förra årets vinnare Mazda kom på en sjätteplats i år.

Allra sämst betyg fick Opel vars index är det sämsta som uppmätts i undersökningens historia. Agenturen för Opel togs över av KW Bruun Autoimport, som har danska ägare, för ett och ett halvt år sedan och sedan dess har det gått utför. Närmast framför jumbon Opel i listan ligger de andra PSA-märkena Peugeot och Citroën som också ingår i KW Bruun.

”Återförsäljarna skriker på förbättring, men från generalagenten är det locket på och tystnad”, säger Tommy Letzén.


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?