Bilåterförsäljarnas dom: Bästa och sämsta bilmärkena

Landets bilåterförsäljare är generellt sett nöjdare med sina generalagenter i år jämfört med tidigare och medelvärdet har höjts. Trots att Sveriges största märke, Volvo Cars, rasat i rankningen. 

”De som hamnar högt utmärker sig av att ha dialog och transparens”, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund (MRF).

Isuzu får högst betyg av bilåterförsäljarna.
Isuzu får högst betyg av bilåterförsäljarna.Foto:Karin Olander
Opel som har KW Bruun som svensk generalagent får lägsta indexet någonsin.
Opel som har KW Bruun som svensk generalagent får lägsta indexet någonsin.Foto:Carl-Johan Lejland

I 25 år har MRF genomfört en enkät bland auktoriserade bilåterförsäljare om hur de bedömer sin generalagent inom en rad olika områden som lyhördhet, billevereranser, sortiment, utbildning, kommunikation, reservdelar, finansiella lösningar och bonus. Svaren räknas om till ett index som ligger till grund för en lista.

”Vår enkät har blivit ett viktigt verktyg för att skapa förbättringar mellan generalagent och återförsäljare”, säger Tommy Letzén.

I årets undersökning har medelvärdet på indexet ökat vilket visar att samarbetet överlag fungerar bättre. Men det är flera som försämrat sig. Dit hör Volvo Cars som Di redan skrivit om. Volvos index minskade med 7,7 procent jämfört med 2019. Märkets ras i rankningen från att ha varit etta och tvåa i flera år till att ifjol bli elva och i år rasa ännu mer till nummer 16 saknar motstycke det senaste årtiondet. Att Volvo är Sveriges klart största märke med en marknadsandel på 18 procent gör beskedet från handlarna extra tungt.

Att det går att förändra sin plats på listan bevisas av BMW som gjort en rejäl uppryckning från fjolårets 17:e plats till att i år bli tvåa. Ny etta är Isuzu som säljer pickuper. Trea är Subaru som haft pallplats många gånger men i fjol hade ramlat ner till niondeplats. 

Förra årets vinnare Mazda kom på en sjätteplats i år.

Allra sämst betyg fick Opel vars index är det sämsta som uppmätts i undersökningens historia. Agenturen för Opel togs över av KW Bruun Autoimport, som har danska ägare, för ett och ett halvt år sedan och sedan dess har det gått utför. Närmast framför jumbon Opel i listan ligger de andra PSA-märkena Peugeot och Citroën som också ingår i KW Bruun.

”Återförsäljarna skriker på förbättring, men från generalagenten är det locket på och tystnad”, säger Tommy Letzén.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?