Bankbjässen: VW kan gå om Tesla i elbilsracet redan nästa år

Volkswagen har fått en rejäl rivstart i sin jakt på att bli elbilarnas nummer ett. Med en andel på 50 procent hittills i år räknar den tyska storbanken Deutsche Bank med att VW går om Tesla redan nästa år, skriver Market Watch. 

VW:s rena elbil ID.3 har fått en riktig smakstart.
VW:s rena elbil ID.3 har fått en riktig smakstart.Foto:Volkswagen AG, Pressbilder

Klarar VW av att leverera på sitt mål att sälja 1 miljon elfordon nästa år – varav de flesta är rena elfordon – är de där och sniffar på tronen. Och VW har ett äss i skjortärmen med den nya el-suven ID.4.

”Med den globala utrullningen av ID.4 ser vi en god chans att VW skulle kunna överträffa Teslas BEV-försäljning redan nästa år, vilket skulle öka trovärdigheten hos dess EV-strategi”, säger Tim Rokossa, analytiker på Deutsche Bank till Market Watch. 

Den tyska bankbjässen tror hårt på VW:s möjligheter på elbilsmarknaden och ser en ljus framtid för bolaget som den sedan tidigare har en köprekommendation på. Bankens analytiker höjer riktkursen på den tyska biltillverkaren från 185 euro till 270 euro.

Under eventet ”Battery Day” som hölls förra veckan presenterade Volkswagens vd Herbert Diess bolagets mål är att lansera cirka 50 elbilar, som helt eller delvis drivs med ström, före 2030. 29 miljarder dollar ska investeras sex nya megafabriker och i det långa loppet kunna pressa priserna på batterierna i VW:s modeller. 

VW kommer också att investera stora belopp i infrastruktur kopplat till laddning. Åtkomsten till snabbladdning i Europa ska femfaldigas till 18.000 laddstationer före 2025, enligt bolaget.

Som risker som skulle kunna slå mot Volkswagens framgångsresa nämner Deutsche Bank bland annat en fortsatt svag euro och en plötslig inbromsning på den kinesiska marknaden för premium-bilar.

LÄS OCKSÅ Analytiker: Teslas dominans på elbilsmarknaden snart över


Innehåll från KIAAnnons

”Vi vill att många ska kunna köra laddbara bilar”

Biltillverkaren Kia är mitt i en offensiv satsning på att elektrifiera sitt modellutbud.

Målet är att 80 procent av alla sålda Kia-bilar ska vara laddbara i år.

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Läs mer om laddbara Kia Sorento 

När 2020 summerades blev Kia för fjärde året i rad Sveriges tredje största bilmärke – Kia var under året också näst störst på laddhybrider och tredje största elbilsmärke i Sverige. Bakom framgångarna ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ. I utbudet finns nu de två helt eldrivna bilarna Kia e-Niro och e-Soul, fyra modeller finns också som laddhybrider. Det handlar om Kia Ceed SW, Kia Niro, Kia XCeed – och den nya sjusitsiga suven Kia Sorento som nu har premiär i Sverige.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan förra året hade Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare. 61 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgjordes av laddbara modeller, målsättningen är att den siffran ska öka till 80 procent redan i år.

För att klara den snabba elektrifieringen jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Påskyndar elektrifieringen

Till 2026 ska det finnas 11 elektrifierade modeller i utbudet, varav 7 dedikerade elbilar. Ett exempel är elbilen Kia EV6 som lanseras senare i år.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Ett viktigt steg för att göra det möjligt för fler att välja laddbara bilar är lanseringen av nya Kia Sorento Plug-In Hybrid. Modellen är en sjusitsig suv som tack vare flexibilitet och väl tilltagna utrymmen är en utmärkt modell även för större familjer.

Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Läs mer om Kia Sorento Plug-In Hybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?