1515

Avgasbilens död nära i Norges bilförsäljning

Norge är på god väg att nå målet om ett stopp för nya avgasfordon 2025. I september var över tre av fyra nya personbilar rent eldrivna. Nästan var tredje ny bil var en Tesla.

17.992 personbilar registrerades under månaden, varav 13.941 inte har någon förbränningsmotor – en andel på 77,5 procent. Hybriderna utgjorde 17,2 procent, vilket innebär att de helt bensin- och dieseldrivna varianterna nu är nere på en marknadsandel på under 5 procent, framgår av statistiken från organisationen OFV.

”Fantastiska siffror”, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilforening, till nyhetsbyrån NTB. 

Hon bedömer att Norge är på rätt väg för att nå det mål politikerna satt upp, 100 procent så kallade nollutsläppsbilar i nyförsäljningen 2025.

Rika storstadsområden var först ut, men Christina Bu gläds över att även i glesbygdslän som Møre og Romsdal och Sogn og Fjordane, dominerar de avgasfria bilarna nu stort.

”Detta bekräftar trenden att landsbygden också omfamnar bilar på ström nu när stora bra bilar med lång räckvidd finns på marknaden.”

De som behöver mycket räckvidd köper ofta Tesla, som både har stora batterier i sina bilar och ett eget laddnätverk. Det relativt unga amerikanska märket är störst på den norska marknaden, med en andel på 11 procent hittills i år. Toyota är tvåa med 10 procent, följt av VW och Volvo. 

Tesla tillverkar ännu inga bilar i Europa, så leveranserna kommer stötvis när fartygen anländer från Amerika och Asien. Och i september blev det en ”ketchupeffekt” med den omtalade nya Model Y – var femte ny norsk bil under månaden var en Tesla Y. Och adderar man den mindre Model 3, som är Norges populäraste bil i år, hade märket drygt 32 procent av marknaden förra månaden.

Norge är ledande i världen när det gäller omställning till grönare trafik, och ligger några steg före övriga Norden.

Men även i Sverige dominerar nu laddbara modeller nybilsmarknaden, med 33 procents andel för rena elbilar och 21 procent för laddhybrider i september. Danmark har också hunnit komma med månadssiffror, där hade elbilar drygt 22 procent och laddhybrider 23 procent förra månaden.


Innehåll från SwisslogAnnons

Så lägger Swisslogs lösningar grunden för lyckad automatisering av lager och distributionscenter – här är trenderna i branschen

Konsumenthandeln via nätet ökar snabbt och nya lösningar krävs för att uppfylla konsumenternas krav på snabb och smidig leverans. 

Swisslog har lång erfarenhet av att automatisera lager och har utvecklat flera lösningar som möter dessa nya behov.

– Vi erbjuder en av marknadens bredaste och modernaste portföljer av lösningar för automation av lager inom retail, e-handel och food & beverage, säger Lars Rosencrantz, Head of Sales Nordic på Swisslog.

Digitaliseringen påverkar hela samhället och har fått en extra skjuts av den pågående pandemin. Handeln på nätet expanderar, vilket ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice då konsumenternas krav och förväntningar hela tiden ökar.

För att näthandeln ska lyckas krävs en hög grad av automation i logistikkedjan. Varor ska plockas i ett lager, konsolideras och packas inför leverans till konsumenten och allt ska ske samma dag, helst inom några timmar. För livsmedelsbranschen finns det ytterligare parametrar att ta hänsyn till eftersom livsmedel lagras i olika temperaturzoner. 

Micro-fulfillment center 

Micro-fulfillment center, MFC, är en typ av automatiserade lagerlösningar som placeras i omedelbar närhet till konsumenterna för att möta deras krav. Swisslog erbjuder flera lösningar inom MFC, med allt från fristående lösningar till installationer i befintliga butikslokaler. 

Ett exempel på en sådan lösning är AutoStore, en effektiv robotiserad lager- och plocklösning som enkelt kan inrymmas i befintliga byggnader. AutoStore är en utrymmessnål och skalbar lösning, vilket gör att den passar verksamheter av olika storlekar. Ökar omsättningen är det bara att lägga till fler robotar för att möta kapacitetsbehovet.

Automatiserade plocklösningar 

– Kostnaden för plock & pack av artiklar kan uppgå till 60% av artikelhanteringen i ett lager och vi ser en vilja och trend av att automatisera denna del av hanteringen. Swisslog har lösningar för robotiserat plock & pack för pall- och lättgodshantering. Våra robotapplikationer ItemPiQ och ACPaQ skapar flexibilitet och framtidssäkrar intralogistiken ur ett kostnads- och arbetsmiljöperspektiv, säger Lars Rosencrantz.

– Oavsett vilken typ av automation en kund önskar så kan vi leverera en helhetslösning, med hårdvara, mjukvara, implementering, realisering, och se till så att den är driftsatt, testad och klar, fortsätter han.  

Automation inom många sektorer

Det finns andra segment, helt nya branscher, med ett ökat behov av automation. En sådan är Vertical eller Indoor Farming, där odling av växter och grönsaker sker inomhus i storstadsregioner, i nära anslutning till konsumenterna.

– Här kan Swisslogs automationslösningar ta över en stor del av det befintliga och kostsamma manuella arbetet. Vi kan skapa hela automatiserade inomhusodlingar, där allt från skötsel till plock och paketering inför leverans till butik, restaurang eller slutkonsument sker automatiskt, säger Lars Rosencrantz, och sammanfattar:

– Det finns jättepotential i hela Europa att automatisera inom många områden och det är bland annat personalkostnaderna som driver automationen. 

Om Swisslog

Swisslog levererar datadrivna och robotiserade lösningar tillsammans med tillförlitliga och modulära servicekoncept till din logistikautomation. Genom att samarbeta med framtidsorienterade företag är vi fast beslutna att sätta nya standarder inom lagerautomation för att tillhandahålla framtidssäkra produkter och lösningar.

Våra kunder litar på kompetensen hos våra passionerade medarbetare – vi är mer än 14 000 personer inom Kuka-koncernen som arbetar över hela världen. 

Läs mer om framtidens automatiserade logistiklösningar här

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?