Annons

Analys: Körning med Teslas autopilot ökade kraschrisken med 59 procent

En analys av kördata från elbilstillverkaren Tesla visar att vad trafiksäkerhetsmyndigheter och bolaget påstått rörande en minskad kraschrisk vid användande av bilarnas autopilotkörningsläge inte stämmer. 

I stället för att minska med 40 procent ökade kraschfrekvensen med 59 procent. 

Undersökningen av USA:s trafiksäkerhetsmyndighets uppmärksammade granskning av Teslas autopilotsystem från 2017 genomfördes av Quality Control Systems, ett amerikanskt dataanalysföretag, vars affärsidé är att granska stora statistiska underlag. 

Myndighetsgranskningen var den första större kontrollen av så kallat halv-autonoma körsystem och rönte stor uppmärksamhet efter ett antal dödskrascher med Teslas bilar och kommunicerades bland annat av bolaget som ett motbevis på att säkerheten med de självkörande programvarorna var hög.

Analysföretagets statistiker, som släppte en rapport i förra veckan, kom fram till att risken för en krasch där airbag utlöstes minskade med 40 procent i autopilotläget mellan 2014 och 2016. Men statistiken var ofullständig och felaktigt sammanställd av myndigheten, skriver analysföretaget.

Enligt Quality Control Systems förlitade sig myndighetens granskning bara på delar av de körda milen vid  beräkningarna. I analysföretagets egen uträkning har inte andelen airbagsutlösande krascher minskat, utan ökat med 59 procent vid körning med autopilot.

Företaget har då räknat snittkrascher före och efter att bilar fått programvara för autopilot installerad. Snittet ökade från 0,76 per miljon till 1,21 per miljon i sådana bilar mellan 2014 och 2016, skriver Quality Control Systems i rapporten.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera