Annons

Analys: Körning med Teslas autopilot ökade kraschrisken med 59 procent

En analys av kördata från elbilstillverkaren Tesla visar att vad trafiksäkerhetsmyndigheter och bolaget påstått rörande en minskad kraschrisk vid användande av bilarnas autopilotkörningsläge inte stämmer. 

I stället för att minska med 40 procent ökade kraschfrekvensen med 59 procent. 

Undersökningen av USA:s trafiksäkerhetsmyndighets uppmärksammade granskning av Teslas autopilotsystem från 2017 genomfördes av Quality Control Systems, ett amerikanskt dataanalysföretag, vars affärsidé är att granska stora statistiska underlag. 

Myndighetsgranskningen var den första större kontrollen av så kallat halv-autonoma körsystem och rönte stor uppmärksamhet efter ett antal dödskrascher med Teslas bilar och kommunicerades bland annat av bolaget som ett motbevis på att säkerheten med de självkörande programvarorna var hög.

Analysföretagets statistiker, som släppte en rapport i förra veckan, kom fram till att risken för en krasch där airbag utlöstes minskade med 40 procent i autopilotläget mellan 2014 och 2016. Men statistiken var ofullständig och felaktigt sammanställd av myndigheten, skriver analysföretaget.

Enligt Quality Control Systems förlitade sig myndighetens granskning bara på delar av de körda milen vid  beräkningarna. I analysföretagets egen uträkning har inte andelen airbagsutlösande krascher minskat, utan ökat med 59 procent vid körning med autopilot.

Företaget har då räknat snittkrascher före och efter att bilar fått programvara för autopilot installerad. Snittet ökade från 0,76 per miljon till 1,21 per miljon i sådana bilar mellan 2014 och 2016, skriver Quality Control Systems i rapporten.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?