Annons

USA-börserna: Öppning i grönt väntas

Den månatliga sysselsättningsstatistiken från USA var bättre än väntat och terminerna på handelsplatserna i New York pekar på uppgång.

Vid 15-tiden pekade terminen för Dow Jones upp 0,6 procent, motsvarigheterna för Nasdaq och S&P 500 var strax efter med positiva rörelser på omkring 0,4 procent.

Antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA ökade med 255.000 personer i juli, vilket var klart över analytikernas förväntan om en ökning på 180.000 personer. Arbetslösheten var alltjämt 4,9 procent, där hade analytikerna väntat en nedgång till 4,8 procent, enligt Bloomberg News prognosgenomsnitt.

"Jag tror inte det kommer leda till en Fed-höjning redan i september, men fler och fler ansluter sig till arbetskraften och det är hälsosamt", sade Darrel Cronk på Fargo Investment Institute till Bloomberg News.

Priset på råolja återhämtade sig strax före amerikansk öppning efter att Wall Street Journal rapporterat om att flera Opec-länder vill återuppta samtal om ett eventuellt produktionstak. WTI-oljan handlades därmed till 41:9 dollar per fat, vilket är oförändrat mot gårdagens stängningsnivå och Brent handlades till 44:3 dollar, motsvarande en ökning på 0,1 procent.

Vidare i råvarusektorn hotas kopparmarknaden av en kraftig utbudsökning, rapporterar Bloomberg News.

"Guidningen från gruvbolag och vår egen analys pekar på att koppar är på väg in i stormens öga", skriver Goldman Sachs i en färsk analys som prognostiserar ett kopparpris på 4.500 dollar per ton om tre månader och 4.200 dollar om sex månader.

Koppar handlades till 4.810 dollar per ton, en nedgång på runt 0,4 procent.

Noterbart i förhandeln var att läkemedelsbolaget Bristol-Myers Squibb, som konkurrerar med svenska Astra Zeneca, rasade 22 procent efter att ha redovisat negativa fas 3-resultat för cancerpreparatet Opdivo. Astra Zeneca noterades 3,5 procent upp på Stockholmsbörsen.

Nedgång noterades också för skaparen av succéspelet Farmville; Zynga. Spelutvecklarens intäkter om 182 miljoner dollar samt ett justerat resultat kring noll för det andra kvartalet låg i linje med förväntningarna på marknaden. Däremot var guidningen för innevarande kvartal, där bland annat intäkter om 170-180 miljoner väntas, klart under konsensusprognosen på 202 miljoner dollar. Aktien handlades omkring 7 procent lägre än gårdagens stängningskurs.

Bättre gick det för gamingbolaget Activision Blizzard och ketchupjätten Kraft Heinz som handlades upp kring 2 respektive 4 procent. Båda bolagen släppte kvartalsrapporter sent i går kväll som var över analytikernas förväntningar, enligt Bloomberg News.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?