1515

Klart för BMW:s dieselmodell i USA 2017

USA:s miljöskyddsmyndighet ger klartecken till försäljning av 2017 års modell av BMW:s dieselbilar i USA efter en noggrann genomgång.
Foto:TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från WirelessCar SwedenAnnons

Mobilitetstjänster omformar fordonsindustrin

Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics.
Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics.

Uppkopplade bilar öppnar dörren till ny typ av mobilitet, och pushar fordonsindustrin mot en mjukvarucentrerad biltillverkning. För biltillverkare kommer tillgången till realtidsuppdaterade data bli helt avgörande framåt.

Molntjänster för bilar bidrar till en smartare, säkrare och mer hållbar mobilitet. Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics, berättar hur.

– Bilen kommer att bli en del i ett ekosystem. Nu ser vi den som något vi förflyttar oss med, men förutsättningar finns för att skapa nya tjänster, så som batteribuffert i elnätet, paketinlämning med mera. Vi ser också att den yngre generationen är öppna för att dela på bilarna som redan används, säger Natalie Lucca.

Ökad användningsgrad för mer hållbar mobilitet

Enligt studier står våra bilar still 96 procent av tiden. Om användningsgraden för redan producerade bilar skulle öka med en procent skulle det kunna göra stor skillnad för koldioxidutsläppen. Här kan uppkopplade tjänster spela en viktig roll.

– Genom att analysera stora mängder data som visar på faktiskt körmönster kan vi förutspå när bilen inte kommer användas och därmed på ett realistiskt sätt ha underlag till framtidens mobilitet, som car sharing, berättar Natalie Lucca.

Möjliggör nytt, digitalt arbetssätt

Med tillgång till realtidsdata kring förarnas rörelsemönster kan man också träna machine learning-modeller att förutspå var behovet av laddstolpar och verkstäder kommer att bli som störst framåt – värdefulla insikter för biltillverkaren. Datatillgången möjliggör också ett helt nytt arbetssätt.

– Historiskt har bilarna behövt komma in till verkstaden för att tillverkaren ska kunna lista ut vad som har gått fel. Med uppkopplade bilar som kontinuerligt skickar diagnostikinformation kan felen upptäckas tidigare, och framtida fel kan förebyggas redan i produktutvecklingen. Det här gör biltillverkarna betydligt mer agila än vad de har kunnat vara tidigare, konstaterar Tomas Carlfalk.

Stort behov av kompetens

Han och Natalie Lucca arbetar på WirelessCar som hjälper världens biljättar att ta klivet in i framtiden, genom att digitalisera fordonen med uppkopplade tjänster. Företagets devopsteam pushar biltillverkarna från en tillverkningsprocess där hårdvaran är i fokus, till en mer mjukvarucentrerad process. Och utvecklingen går mycket snabbt.

– För att bilindustrin ska kunna digitaliseras behövs mjukvaruingenjörer och utvecklare som vill vara med och förändra och bidra till att framtidens mobilitet blir hållbar, smart och säker. Hos oss på WirelessCar finns stora möjligheter att göra just detta. Vår utmaning framåt är att lyckas fylla det stora kompetensbehovet, det är viktigt för hela branschen, säger Tomas Carlfalk.

Om WirelessCar:

WirelessCar startade 1999 som ett samarbete mellan Volvo, Ericsson och Telia för att skapa en plattform för uppkopplade tjänster till fordonsindustrin. Sedan 2018 är WirelessCar ett eget bolag som ägs till cirka 75 procent av Volkswagen. WirelessCar hanterar i dag cirka åtta miljoner uppkopplade bilar för kunder som Volvo, Jaguar och Landrover. Företaget har cirka 600 medarbetare som jobbar med huvudkontoret i Göteborg som bas, samt på företagets kontor i USA och Kina. Läs mer om WirelessCar här! 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med WirelessCar Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?