Annons

Precise Biometrics lösning integreras i japansk lur

Precise Biometrics algoritmlösning för mobiltelefoner, Biomatch Mobile, har via bolagets samarbete med Fingerprint Cards integrerats i en smartphone från ett japanskt bolag.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PostiAnnons

Posti – pionjär för hållbar logistik och postverksamhet

2011 var Posti först i världen med att ha helt koldioxidneutrala posttransporter. Det ambitiösa miljöprogram som företaget följde då har sedan dess utvecklats och förädlats till att bli en av huvudpunkterna på Postis dagordning.

– Alla tjänster vi erbjuder i Finland – allt från paketleveranser till lagerlösningar – är fullt klimatkompenserade, men vi är inte nöjda med det. Istället investerar vi kraftigt i att till 2030 reducera våra egna utsläpp till noll, berättar Noomi Jägerhorn, Head of Sustainability, Posti Group.

Redan idag är hela Postis verksamhet 100 procent koldioxidneutral, men logistikleverantören ser att det finns mycket kvar som kan göras. Förutom att inkorporera förnybara bränslen och nya fordon satsar Posti på att även bistå kunderna med att nå sina utsläppsmål. Noomi berättar att det både är ett sätt att minimera det egna klimatavtrycket samtidigt som Postis samlade expertis kan bidra till ökad hållbarhet också i andra branscher. 

– I första hand strävar vi efter att leva som vi lär. Att vi därutöver har möjlighet att erbjuda kunskap och att stötta kunder och partners i arbetet mot deras mål är fantastiskt roligt och uppmuntrar oss till att jobba ännu hårdare.

Topp 1 % enligt EcoVadis

Det är dock inte bara inom miljöfrågor som Posti har gjort sig ett namn. Under det senaste decenniet har företaget deltagit i en mängd olika globala CSR-projekt och det var inte länge sedan som de tydliga hållbarhetssatsningarna resulterade i en toppranking från globala hållbarhetsutvärderaren EcoVadis. 

– EcoVadis granskar allt från miljöarbete och arbetsvillkor till personalfrågor och social hållbarhet. Vi hamnade bland de bästa 1 procenten globalt i alla industrier. Det är tuffa kriterier, så vi är oerhört glada och stolta över den här bedömningen. Detta har vi byggt vidare på genom att skicka in ett så kallat ”commitment letter” till Science Based Targets initiative, där vi förbinder oss att på två år uppfylla specifika utsatta klimatmål.

Tankesättet behöver förändras

Den viktigaste förändringen för att visa framfötterna i klimatfrågorna är alltså att våga förändra sin affärsmodell snarare än att enbart fokusera på inköp av nya fordon eller annat bränsle. Noomi konstaterar att det istället handlar om att se arbetet från flera olika perspektiv, vilket även inkluderar exempelvis hur produkter produceras, hur arbetet planeras och vilka tjänster man erbjuder. 

– Marknaden har haft miljön i bakgrunden under många år, men nu måste vi förändra hela vårt tankesätt. Det gäller i förlängningen inte bara bränsleutsläpp utan faktorer som elanvändning, energiproduktion, uppvärmning ruttoptimisering och mycket annat. Här spelar digitaliseringen en oerhört viktig roll för att skapa bästa möjliga förutsättningar. Ett exempel är det sim-kort som finns i alla våra bilar, vilka ger chaufförerna ett personligt körindex som visar hur ekonomiskt och miljövänligt de kör. De som kör tryggast ur både miljö- och säkerhetsaspekt varje år bjuds senast in till en heldag med tävlingar och stor fest.

Alla kan bidra med något

Postis intensiva arbete till trots är det viktigt att komma ihåg att detta är ett arbete som ingen kan göra ensam. Förändring behöver drivas av alla parter och därför lägger Posti mer och mer fokus på sin värdekedja, inklusive partners, kunder och leverantörer. 

– Bland annat har vi tittat på e-handelns övergripande miljöpåverkan. Tittar man på livscykeln för ett klädesplagg utgör logistiken bara omkring 20 procent av alla utsläpp, medan produktionen av råmaterialet och tillverkningen av plagget står för omkring 80 procent. Därför är det centralt att välja produkter med så lång livslängd som möjligt och att försöka återanvända och återvinna snarare än slänga. Vi brukar säga att ”Good isn’t good enough” – alla kan bidra med något för att vi tillsammans ska skapa en hållbarare värld.

FAKTA OM POSTI

Posti har Finlands mest omfattande tjänstenätverk och besöker omkring tre miljoner hushåll och företag under vardagar. Vår omsättning år 2019 var 1 565 miljoner euro och vår personalmängd är cirka 20 000. 

Läs mer om Posti

 

Mer från Posti

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?