ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 24 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Hård kritik mot bilskatteförslag

  • Foto: TT
För dyrt för bilisterna, bara en förflyttning av utsläppen samt oklara konsekvenser – men också att det är alldeles för lite för att nå miljömålen.
Förslagen från utredningen om ett nytt system för fordonsskatt får frän kritik av remissinstanserna.

Förslagen om ett så kallat bonus malus-system kom i slutet av april. De går ut på att nya bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp får en bonus vid inköpet medan de med höga utsläpp blir straffbeskattade. Målet är bland annat att fasa ut starkt miljöpåverkande bilar i Sveriges förhållandevis gamla fordonsflotta.

Nu har remissvaren nått finansdepartementet. Organisationen Motormännen är starkt kritisk. Skatten väntas öka kraftigt på redan registrerade fordon och inte minst i glesbygd – med långa avstånd, sämre möjligheter till snabbladdning av elbilar och dålig biogastillgång – slår detta hårt, menar Motormännen.

Organisationen kritiserar också bristen på höjd skrotningspremie och menar att miljöeffekterna blir begränsade om människor behåller sina gamla, miljöovänliga bilar.

"Vi tycker ju att en substantiell skrotningspremie på säg minst 10.000 kronor i ett svep skulle kunna göra en betydlig nytta", säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) anser att biodrivmedel och etanol får för liten bonus jämfört med el- och laddhybridfordon samt vätgasfordon – vilket även Motormännen tycker.

"Vi pekar särskilt på biogas och allt annat som kan komma ur skogens skafferi", säger Daveby.

Att systemet bör vara teknikneutralt anser också organisationerna Bil Sweden och Gröna Bilister.

SKL kritiserar också att förslaget delvis gynnar dieselbilar – som bland annat släpper ut mycket kväveoxider.

Konjunkturinstitutet (KI) pekar på att systemet riskerar att flytta utsläppen till övriga Europa. Risken är att tillverkarna bara säljer "törstigare bilar i andra delar av EU", skriver KI.

Flera instanser anser också att följderna av förslagen är oklara och inte tillräckligt utredda.

Kritik finns också om att systemet inte blir tillräckligt kraftfullt. Enligt Naturvårdsverket krävs "avsevärt högre" straffbeskattning och Naturskyddsföreningen pekar på "en knapp synbar effekt".

Daveby säger också att bilisterna redan är extremt hårt beskattade – och att det nu blir ännu värre.

"Det här riskerar att bara bli ytterligare en belastning på bilisterna, mer än ett miljömässigt viktigt steg".

Förslagen är tänkta att träda i kraft 2018, och regeringen ska nu analysera materialet.

TT har sökt finansminister Magdalena Andersson för en kommentar men hon vill återkomma längre fram.

Tyck till