1515

Räntor/Valutor: Dollarn har försvagats under natten

Dollarn har försvagats under natten medan USA-räntor letat sig nedåt då investerare bedömer att Fed kommer att vara långsamt med att genomföra räntehöjningar.

"Efter fredagens jobbrapport har det funnits mer tid att ta sig till statistiken med insikten om att förutsättningarna för en räntehöjning inte signifikant har ökat", sade Vishnu Varathan, seniorekonom på Mizuho Bank, till Bloomberg News.

Strax före klockan 7 hade amerikanska statspappersräntor rört sig ned 3-4 punkter jämfört med svensk tisdagsstängning.

Rörande läget på den amerikanska arbetsmarknaden bjuder eftermiddagens USA-agenda på JOLTS-data för juni.

Dollarn försvagats till 1:1150 gentemot euron under nattens handel, från 1:1114 vid tisdagens stängning av svensk räntemarknad. Mot yenen har dollarn tappat till 101:27, från 101:86 på tisdagseftermiddagen. Japanska börser har uppvisat en oregelbunden utveckling under onsdagens handelssession.

Japansk maskinorderingång steg 8,3 procent i juni jämfört med månaden före, och sjönk med 0,9 procent jämfört med motsvarande månad föregående år. Det var klart över förväntningar på +3,2 respektive -4,5 procent.

Pundet har likt de flesta övriga valutor stärkts mot dollarn under natten till nivå upp mot 1:31 efter att ha varit nere under 1:30 på tisdagseftermiddagen.

Den brittiska centralbanken Bank of England ska under onsdagsförmiddagen ge en respons på det faktum att inte hela den avsedda köpvolymen av obligationer med löptid på minst 15 år fylldes på tisdagen. På onsdagen ska även köp av obligationer med löptider på mellan 7 och 15 år genomföras inom ramen för det nyligen utökade kvantitativa lättnadsprogrammet. Måndagens köp av obligationer med löptid på mellan 3 till 7 år gick klart bättre än tisdagens auktion.

Under morgonen redovisades Stil Handel Stils index över svensk modeförsäljningsutveckling i juli. Klädhandelns försäljning sjönk 7,3 procent, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk 9,5 procent, juli 2015 var dock en stark månad. Då augusti 2015 var svagare kan innevarande månad tänkas visa på plussiffror, framhöll Mikael Sandström på Svensk Handel Stil i en kommentar.

Kronan har under natten stärkts ett par ören mot dollarn men däremot försvagats aningen mot euron.

Senare under tisdagsmorgonen väntas från svenskt håll TNS Prosperas enkät över inflationsförväntningarna bland penningmarknadsaktörer. SCB publicerar ett knippe med junidata under förmiddagen; industriproduktion och industriorder samt tjänsteproduktion. Från norskt håll väntas KPI-data för juli.

Australiendollarn har på ett dygn stärkts runt 1 procent mot den allmänt försvagade USA-dollarn upp till nivå runt 0:77.

Från australiensiskt håll visade lånedata för juni under natten att tillväxten i bostadslån som tas i investeringssyfte klart överskred ökningen av lån för ändamålet att köpa ett eget boende. Motsvarande utfall skönjdes även i maj och mars i år, för de första gångerna sedan juli 2014.

Den australiensiska centralbanken har sänkt räntan till rekordlåga nivåer vilket har rest en oro för att billiga krediter ska skapa en bubbla på bostadsmarknaden.

Sannolikheten för negativa räntor i Australien är låg. Vidare är det osannolikt att helikopterpengar skulle behöva övervägas, sade Glenn Stevens, chef för Australiens centralbank RBA fram till september, i sitt sista tal.

 

onsdag 6.55 (tisdag kl 16.15) USD/SEK 8:5111 (8:5307) EUR/USD 1:1150 (1:1114)EUR/SEK 9:4905 (9:4812) USD/JPY 101:27 (101:86)Jp obl 2 -0,20 (-0,19) Jp obl 10 -0,10 (-0,08)Ty obl 2 -0,63 (-0,62) Ty obl 10 -0,08 (-0,07)US obl 2 0,70 (0,73) US obl 10 1,53 (1,57)


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?