1515

Räntor och valutor: Europaräntorna sjunker

Europaräntorna har sjunkit i den inledande onsdagshandeln med den tyska tioårsräntan 3 punkter lägre än vid svensk stängning på tisdagen. Samtidigt försvagas euron något mot dollarn.

Huvudpunkten för svensk del på onsdagsförmiddagen var publiceringen av produktionsdata från SCB.

Industriproduktionen fortsatte att sjunka i juni och var ned 0,4 procent i månadstakt efter att ha sjunkit med reviderade 3,2 procent i maj (tidigare rapporterades -0,8 procent). I årstakt sjönk industriproduktionen med 1,4 procent i juni. Enligt SME Direkts prognosenkät väntades produktionen ha sjunkit 0,2 procent jämfört med i juni och stigit 1,9 procent jämfört med juni 2015.

Samtidigt steg den svenska industrins totala orderingång med säsongsrensade 0,7 procent i juni jämfört med maj. I årstakt minskade dock orderingången med 1,6 procent.

Den svenska tjänsteproduktionen steg däremot i juni med 3,8 procent i årstakt och var upp 0,2 procent under månaden. I maj reviderades produktionsökningen upp till 6,1 procent från tidigare 5,4 procent.

Andreas Wallström, chefsanalytiker på Nordea, skrev i en kommentar att det tveklöst var svaga data för industriproduktionen men att den dåliga produktionen redan visats i BNP-statistiken som publicerades tidigare. Detta gör att utsikterna för ekonomin inte behöver revideras, menar han.

"Sammantaget bekräftar onsdagens statistik att den inhemska ekonomin uppvisar en god tillväxt men att tillverkningsindustrin tappar mark", skrev Andreas Wallström.

Statistiken innebar inga dramatiska rörelser för kronan, som har stärkts knappt 1 öre mot euron och försvagats 2 öre mot dollarn.

Svenska tvåårsräntan är oförändrad sedan tisdagens stängning medan tioårsräntan har sjunkit 1 punkt under onsdagsförmiddagen jämfört med svensk tisdagsstängning.

Den statistiktunga onsdagsförmiddagen inleddes dock med statistik över penningmarknadens inflationsförväntningar från TNS Prospera.

Penningmarknadernas aktörer spår en inflation på 1,1 procent om ett år 1,9 procent om fem år. Det innebär en uppgång från svaren från förra enkäten i juli. Då väntade sig penningmarknadsaktörerna en inflation på 1,1 procent på ett års sikt och 1,9 procent på fem års sikt.

Den största förändringen undersökningen var dock förväntningarna om reporäntan på längre sikt, där prognoserna på två och fem års sikt har justerats ned med 0,2 respektive 0,4 procentenheter, till 0,0 respektive 1,5 procent.

Under onsdagsförmiddagen inkom även KPI-data från Norge. Konsumentprisindex steg mer än väntat och noterade en ökning på 4,4 procent i årstakt. Kärn-KPI steg med 3,7 procent i årstakt, att jämföra med väntade 3,1 procent.

Staistisk Sentralbyrå, SSB, noterade att uppgången i KPI främst berodde på en uppgång i elpriser.

Marius Gonsholt Hov på Handelsbanken noterade i ett kundbrev att prisökningarna för livsmedel och transport bidrog till den kraftiga ökningen i konsumentpriserna.

"Vi anser att detta helt utesluter en eventuell räntesänkning i september", skrev han.

Den norska kronan stärktes kraftigt i samband med att statistiken publicerades. Norska räntor steg samtidigt 2-3 punkter.

Under onsdagseftermiddagen väntas bland annat Opec:s månadsrapport, JOLTS-statistiken från USA samt veckostatistik över amerikanska oljelager.

Onsdag 11.00 (tisdag kl 16.15)
USD/SEK 8:5136 (8:5307) Statsobl 2y -0,65 (-0,65)
EUR/SEK 9:4898 (9:4812) Statsobl 10y 0,11 (0,12)
EUR/USD 1:1147 (1:1114) Räntegap/ty 21 (19)
US obl 10 1,53 (1,57) Ty obl 10 -0,10 (-0,07)


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?