ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Robotgräsklipparen på stark framåtmarsch

  • Robotgräsklippare från Husqvarna. Foto: Husqvarna
Mellan 2011 och 2015 ökade köplusten för robotgräsklippare med 737 procent. Branschen ser inga tecken på att intresset klingar av, med en 32-procentig ökning jämfört med samma period föregående år. Världsledande Husqvarna ser positivt på utvecklingen.

Intresset för robotgräsklippare växer lavinartat. Det visar en färsk rapport från Teknikbarometern, som bygger på hur ofta robotgräsklippare klickats på sajten Prisjakt.

Förvisso var det först 2013 som robotgräsklipparen på allvar började vinna mark bland konsumenterna. 5.228 klick i maj 2011 att jämföra med 53.678 klick i maj 2016 skänker också en viss förklaring åt den starka procentuella utvecklingen. Rapporten får därför ses som en indikation.

Att köplusten tinat upp, och inte stannat vid klick, vittnar dock Ilija Sekulic, butiksförsäljare och installatör av robotgräsklippare hos återförsäljaren Bromma skog och trädgård, om.

”Försäljningen har ökat explosionsartat. Och det verkar inte stanna av, det fortsätter öka varje år”, säger han.

Vad beror ökningen på?
”Dels att folk slipper klippa gräsmattan själva och sparar tid, dels att resultatet blir bättre. Och så har det kommit fler modeller för mindre tomter som inte är lika dyra”.


Även Peter Kanttikoski, försäljare på Värmdö järn och maskin, säger att försäljningen skjutit i höjden.

”En ökning på flera hundra procent kan nog stämma. Känslan är att vi dubblat försäljningen varje år sedan 2011”, säger han och poängterar att det inte rör sig om extrema volymer:

”I år rör det sig kanske om 100 stycken robotgräsklippare för vår del. Men vi ligger också ute i skärgården och har en begränsad försäljning. På andra håll i landet säljs det mycket mer”.

Enligt Teknikbarometern har priset för de 20 mest populära robotgräsklipparna minskat med drygt 33 procent sedan 2011. Från 20.345 kronor till 13.600 kronor. Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt tror att den ökade köpviljan beror på fler faktorer.

”Tekniken har de senaste åren blivit mycket mer tillgänglig, med ett lägre genomsnittspris. Samtidigt har produkten blivit bättre och fått fler funktioner, som stöldlarm och pinkod”, säger han.

Världsledande på marknaden är svenska Husqvarna, med sex produkter bland de tio mest populära, enligt rapporten. Tillverkaren, som gått bra på börsen i år med en aktie som hittills ökat med 10,27 procent i år att jämföra med breda OMX-index som backat 7,8 procent, har valt att satsa hårt på robotgräsklipparen.

I sin årsrapport skriver Husqvarna att den genomsnittliga globala marknadsandelen är cirka 20 procent, med en relativt större marknadsandel på den europeiska marknaden.

Gardena, en av tre globala varumärkesdivisioner för skogs- och trädgårdsverksamheten i Husqvarna Group, ökade omsättningen med åtta procent justerat för förändringar i valutakurs förra året.

”Ökningen kan främst hänföras till ökad försäljning av mobila bevattningsprodukter och robotgräsklippare i Europa. Efterfrågan under säsongen var stark, och påverkades positivt av varmt och torrt väder i Europa under det tredje kvartalet.”

Husqvarna vill inte kommentera marknadens betydelse innan nästa kvartalsrapport. I en intervju i Dagens industri efter det första kvartalet kommenterade dock vd Kai Wärn vad som låg bakom bolagets starka rapport.

”Husqvarna har en bra utveckling, robotgräsklipparna hjälper oss framåt. Beaktat valutamotvinden ser vi resultatförbättringen för konsumentprodukterna som ett styrkebesked ", sade Kai Wärn. 

Tyck till