1515

USA-börser: Plus för tredje dagen i rad

De amerikanska börserna stängde torsdagen på plus, för tredje handelsdagen i följd. Dagligvaror tog täten, medan energi utvecklades svagast.

Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average upp 1,3 procent till nivån 17.929. S&P ökade 1,4 procent till 2.098, och Nasdaq Composite var plus 1,3 procent till 4.843.

"Vi ser en fortsatt återhämtning från nedgångarna efter Brexit-resultaten, då investerare inser att det kanske inte riktigt blev den domedag som de initialt trodde", sade James Abate, investmentchef på Centre Asset Management, till Market Watch.

Den sektor som gick starkast under torsdagen var dagligvaror. Framförallt Hershey gav lyft, genom att rusa nära 17 procent. Detta sedan giganten Mondelez, som bland annat äger Marabou, lagt ett bud på chokladtillverkaren. Mondelez klättrade kring 6 procent.

Budet uppgick till ett värde om 23 miljarder dollar, motsvarar drygt 195 miljarder kronor. Men under torsdag kväll meddelade Hershey att styrelsen "har avvisat budet och inga ytterligare diskussioner kommer att ske".

Det hade kunnat bli en av årets största affärer, uppger New York Times.

Energi var däremot bland de sektorer som såg den minsta ökningen. Oljan gjorde en vinsthemtagning, efter onsdagens breda uppgångar, och WTI-oljan tappade 3 procent.

Det hindrade dock inte oljejättarna Exxon Mobil och Chevron från att stiga en del, upp strax över 1 procent.

Avslutningsvis var räntan på en tioårig amerikansk statsobligation ned 3 punkter till 1,48 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?