1515

Starka siffror från Nobina

Nobinas nu rapporterade första kvartal var bättre än analytikerkollektivets förväntningar och klart bättre än fjolåret, men nästkommande kvartal kommer att utgöra en planenlig svacka på grund av nya busskontrakt. Man ska därför vara försiktig med att för hårt extrapolera det första kvartalet till resten av räkenskapsåret.
Foto:Johan Nilsson/TT

Det säger vd Ragnar Norbäck till Nyhetsbyrån Direkt på torsdagen. Resultatet efter skatt var 3,8 procent av omsättningen, vilket kan jämföras med 3,1 procent för ett år sedan och SME-förväntningar på 3,5 procent.

Målet på "medellång sikt", fastställt i samband med börsnoteringen för ett år sedan, är 4,5 procent, men Ragnar Norbäck väntar sig inte att det kommer att uppnås i år:

"Nej, det tror jag inte. Vi står kvar vid det vi sade på kapitalmarknadsdagen och vid börsnoteringen för ett år sedan: vi ska nå 4,5 procent på medellång sikt, och det gäller fortfarande."

Vad "medellång sikt" innebär vill bussbolags-vd:n inte specificera någon tidtabell för. Han betecknar dock antaganden om att det som gäller är tre år, något en extrapolerande analytiker yttrade vid kapitalmarknadsdagen i juni, som rimliga.

"Vi har sagt till dem som frågar att om du gör en gissning så gör du säkert rätt", säger han, och återger ur minnet vad analytikern sade om treårshorisonten.

Att nästkommande kvartal blir något svaga beror på planenliga faktorer, enligt Ragnar Norbäck:

"Under kvartal 2 ska vi avsluta två kontrakt, i Södertälje och Kallhäll, som är två väldigt bra avtal och starta helt nytt från början. Det kommer att innebära en klar resultatdämpning. Vi har samma effekt i Helsingfors, där ett antal avtal går ut: 140 buss ska stängas ned i augusti och 94 ska startas, så det är både ett volymtapp och en setback", säger han, och ber marknaden att vänta in de två nästkommande kvartalsrapporterna innan alltför vidlyftiga slutsatser om räkenskapsåret dras.

Att de nya kontrakten på dessa orter löper enligt plan (eller bättre) är det på kort sikt viktigaste för Nobinas lönsamhet, förklarar han.

Det gångna kvartalet "ska vara bra", säger Ragnar Norbäck vidare, eftersom det inte innehåller några kontraktsmigreringar. Skämtsamt beskriver han perioden som "tråkig och rätt så händelselös" – något bolaget generellt sett gillar, eftersom allt då gått som det ska och negativa faktorer som tagits höjd för inte har inträffat:

"Vi har gnetat på med våra kontrakt. Det som gör att det går lite bättre är att nya avtal inte har gått så svagt som de 'ska' enligt kalkylen, både i Stockholm, Helsingfors och Värmland."

Han utvecklar:

"Man lägger alltid en del riskpengar i uppstart av kontrakt. Förseningar på fordon kan uppstå, liksom problem med inställda turer. När då plötsligt allt fungerar som det ska uteblir den typen av negativa kostnader. Vi har mindre problem än vi hade tänkt oss."

I rapporten formuleras detta som "god prestanda i nystartade kontrakt" och även bra prisförhandlingar med leverantörer nämns.

Hur varaktiga är de faktorerna?

"Det där är rätt så bestående förändringar, och även om det är rätt så små pengar kommer de små bidragen att fortsätta hjälpa oss."

Nobina lämnar inga finansiella prognoser, men Ragnar Norbäck säger att det "känns väldigt stabilt" inför framtiden tack vare de två busskontrakt som har vunnits efter kvartalets slut: dessa täcker i stort sett hela Nobinas exponering (busskontrakt som avslutas och friställer bussar) nästa år, säger han.

Nobinas finansieringsramar överstiger enligt Ragnar Norbäck vida bolagets behov, något som ger trygghet inför eventuell oro hos bankerna i spåren av Brexitomröstningen.

"Skulle vi få försiktighet bland banker om finansiering ligger vi med breda marginaler, och ser inte att det skulle ha någon effekt på oss", besvarar han frågan om eventuella Brexiteffekter.

Nobina-aktien steg kring 5 procent i öppningshandeln på Stockholmsbörsen och handlades efter tio minuter kring 45:50 kronor. Kursen nådde som högst den nya rekordnivån 47:20 kronor.


Innehåll från Lifts AllAnnons

Så undviker du arbetsskador och viten på lagret

Lager och distributionscentraler har länge haft problem med arbetsskador med dyra kostnader som följd. Men nu finns en teknisk lösning, som kan spara pengar för arbetsgivaren och öka livskvalitén för de anställda. 

Orderplockare på lager och distributionscentraler kan ofta handplocka varor på 15-16 ton under en enda dag. Repetitiva lyft skapar i förlängningen förslitningsskador. Förutom försämrad livskvalité för orderplockaren, så drabbar det arbetsgivaren med en rad negativa konsekvenser. Dels i form av utgifter för de 14 första sjukdagarna, dels tillkommer kostnaden för ersättare med motsvarande eller högre lön. I längden kan det även leda till dyra viten, som utfärdas av Arbetsmiljöverket när företag inte åtgärdar arbetsmiljöbrister. 

Med hjälp av lyfthjälpmedel blir lasten nästan viktlös

Många företag vet inte om att det finns en lösning på deras lyftproblem. Men på DLP AB, Fuchs, samt Hillebrands dryckeslager i Jordbro valde man att investera i lyfthjälpmedel från Lifts All för att förenkla de många lyften. Med hjälp av Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för plocktruckar, behöver truckförarna inte längre plocka kollin för hand. Med hjälp av vakuumteknologi suger lyftverktyget fast lasten inom loppet av ett par sekunder. Därefter kan lagerplockaren med lätthet placera den på önskad plats. Lasten blir nästan tyngdlös, vilket minskar risken för förslitningsskador.

Adnan är lagerplockare på Hillebrand och har jobbat med Speedy Picker i ett år. Han upplever en stor skillnad sedan dess. 

– Det känns bra eftersom det inte blir så hög belastning på kroppen. Man känner sig mycket mindre trött och det är enklare att plocka, berättar han.

– Jag känner mycket stor skillnad i kroppen av att använda Speedy Picker. Om man plockar med kroppen så orkar man inte mycket mer efter jobbet. Man går hem, duschar och sover. Men om man jobbar med kranen så orkar man gå på till gymmet, springa och ha kul med familjen, fortsätter Adnan.

Finns en lösning för skyddsombud att presentera

– Skyddsombud och arbetsmiljöinspektörer på lager har en viktig roll i att lyfta arbetsmiljöfrågorna med sina arbetsgivare. Lösningen på problemet finns, nu behöver den bara genomföras, säger Fenglin Wang Weidsten, försäljningschef för Speedy Picker på Lifts All.

Om Lifts All AB:

Lifts All AB är en svensk leverantör och tillverkare av lyftutrustning för lager och industri. Vi har tillverkat över 4500 olika tryckluftsdrivna lyftlösningar till våra kunder världen över. Våra skräddarsydda lyfthjälpmedel är snabba, säkra och ergonomiska. Med ett ergonomiskt lyftsystem kan företag skapa en bättre arbetsmiljö genom att ersätta manuella lyft och reducera arbetsrelaterade skador.

Fenglin Wang Weidsten, försäljningschef för Speedy Picker på Lifts All, tel. 08-594 769 88 e-post: fenglin@liftsall.se

www.liftsall.se

 

Mer från Lifts All

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lifts All och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?