ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 20 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Nya trenden inom vd-rekrytering

  • Foto: Colourbox

Om du vill säkra jobbet som vd kan det finnas anledning att jobba lite extra på sociala medier som Instagram. Nu rekryteras toppchefer med hjälp av video-intervjuer för att styrelsen ska kunna se prov på din problemlösning. 

Sedan många år tillbaka präglas arbetsmarknaden av digitaliseringen och det är ingen nyhet att arbetsgivare använder sig av Linkedin och Facebook vid rekrytering. Men det är först nu svenska arbetsgivare vill dra nytta av vår vana att synas på bild. 

Allt fler företag har ersatt det personliga brevet med en video-intervju där den sökande får svara på ett visst antal frågor under en viss tid. Några av bolagen som rekryterar med film är dagligvarujätten Ica, it-företaget Caperio och konsultföretaget BTS. 

"Sociala medier som Snapchat och Instagram har möjliggjort det här eftersom vi har en mycket lägre tröskel för att synas på bild i dag jämfört med bara några år sedan", säger Peter Röseberg, vd på Yobber.

I takt med att många företag, främst inom service, har sett mervärdet av rekryteringsformen har den nu blivit vanlig vid vd-rekrytering. 

"Då görs videointervjun ofta i steg två. De strukturerade frågorna är ofta fler och problemorienterade och det är vanligt att man får svara på engelska eller något annat språk som man kan", säger Peter Röseberg, och påpekar att trenden har funnits i USA i några år och att den nu har nått Sverige på allvar. 

Fördelarna med filmen är främst att vd-kandidaten kan visa engagemang och prov på egenskaper som inte går att få fram i ett personligt brev.

Jämför företagslån snabbt och kostnadsfritt här (extern tjänst)

Vad vill du ge för råd till den som ska göra en video-intervju?

"Ta om videon och träna hur mycket du vill. Be gärna andra om synpunkter på filmen och dina svar. Se det som en 'vanlig intervju' och tänk noga på din klädsel. Undvik färgstarka mönster på skjorta och blus och hitta en lugn miljö som du spelar in filmen i."

Kostnaden för att rekrytera med video är cirka 3.000 kronor per rekrytering.

"Men det beror lite på hur många tjänster och hur många sökanden man har", säger Peter Röseberg. 

Tyck till