1515

Debatt: Regeringen måste leda

Digitaliseringen är viktigt för Sveriges konkurrenskraft. Jämfört med USA och delar av Asien lider EU av en fragmenterad digital marknad med komplicerade regleringar som bromsar digitaliseringen, skriver Stockholms Handelskammares Maria Rankka och Boston Consulting Groups Fredrik Lind.
DIGITALISERING. Vi uppmanar den svenska regeringen att på statsministernivå ta ledarskapet i Europa, skriver Maria Rankka och Fredrik Lind. På bilden statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg.
DIGITALISERING. Vi uppmanar den svenska regeringen att på statsministernivå ta ledarskapet i Europa, skriver Maria Rankka och Fredrik Lind. På bilden statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg.Foto:TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från TylöskogAnnons

Hållbart och flexibelt genom hela kedjan - från skog till terminal

Tylöskog säljer massaved och bioenergi till nordeuropeiska massabruk och värmeverk. Med sitt unika läge och egna hamnar är bolaget en flexibel partner som har en garanterat trygg kedja från skog till upphämtning på hamnterminal. 

Tylöskog startades 1989 och till en början importerades massaved från Ryssland, de baltiska staterna och Tyskland till Sverige. Därefter har verksamheten drivits framåt med framförallt massaved och bioenergi från Lettland. 1992 startade Tylöskog det lettiska bolaget Laskana, tillsammans med en lettisk partner och idag är bolaget ett av de största skogsbolagen i Lettland. Bolagets framtidsvision är att bli den största aktören i Lettland och de är på god väg då de redan idag är den mest flexibla leverantören i Östersjöområdet. Företaget har expanderat sin skogsservice kraftigt och är idag en av de största på den lettiska marknaden. 

– Vi har gått från att vara ett rent tradingbolag till att nu äga egen skog, avverka skogen samt sköta all logistik i Lettland själva. Idag har vi 20 lastbilar, flera avverkningsgrupper, både mobila och fasta flishuggar, men även egna hamnkranar på vår hamnterminal dit kunden kommer med båt för att hämta materialet, säger Jon Ruthström, VD. 

Fullcertifierad och svensk standard 

Tylöskog erbjuder skogstjänster där de sköter både den egna skogen samtidigt som de även hanterar skog åt, framförallt svenska, stora investerare. Den skogliga verksamheten sköts efter internationell standard och bolaget är fullcertifierade med FSC®, PEFC™ och SBP.

– Vi ser det som en självklarhet att både vara fullcertifierade och att skogen brukas på rätt sätt. Skogsbruk är en långsiktig verksamhet och med det i åtanke måste man fundera på hur man sköter sin skog både ekonomiskt och hållbart, säger Jon Ruthström.

Hållbar helhet hela vägen

Att leveransen är hållbar hela vägen kan kontrolleras då Tylöskog vet vad som händer genom hela kedjan, från skog till hamnterminal. Helheten innebär en helt annan leveranssäkerhet och kapade mellanhänder ger en ekonomisk fördel från start.  

– Vi är en stor aktör med ett stort utbud som kan anpassa oss efter kundbehov. Vi har placerat oss på en gammal flottbas i Lettland och hamnen är dimensionerad med stora ytor och väldigt bra infrastruktur. På de stora ytorna kan vi lagra material åt våra kunder och hamnen är isfri, vilket är användbart när man vill leverera på vintern. Vårt läge och vår flexibilitet mot kunden är helt klart några av våra starka konkurrensfördelar, säger Jon Ruthström.

Om Tylöskog

Tylöskog har mer än 30 års erfarenhet av handel med timmer, massaved, pellets och energiflis.

Vi levererar årligen 250 000 m3fub massaved och 200 000 mt energiflis till våra samarbetspartners. Vi har kunder i princip alla länder i norra Europa.

www.tyloskog.se

 

Mer från Tylöskog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tylöskog och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?