ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 20 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Succén fortsätter för Daniel Wellington

  • Filip Tysander. Foto: Jack Mikrut

Klocktillverkaren Daniel Wellington fortsätter att gå som tåget. Under det senaste räkenskapsåret omsatte bolaget 1.413 miljoner kronor och levererade en vinst efter skatt på 543 Mkr.

Uttrycket explosionsartad tillväxt används flitigt men få bolag lever upp till beskrivningen i samma utsträckning som klocktillverkaren Daniel Wellington.

Bolaget grundades i december 2011 och under det första räkenskapsåret, som sträckte sig från den nionde december 2011 till den 28 februari 2013, omsatte bolaget 27,4 Mkr och levererade ett resultat efter finansiella poster på 10,3 Mkr.

Under det senaste räkenskapsåret omsatte bolaget 1.414 Mkr, levererade ett resultat efter finansiella poster på 694 Mkr och en vinst efter skatt på 543 Mkr. Och då var det endast tio månader långt eftersom bolaget ställde om räkenskapsåret till kalenderår. Ägarna går inte heller lottlösa och utdelningen uppgår till aktningsvärda 250 Mkr.

Bland väsentliga händelser under året nämns bland annat grundandet av två nya bolag, ett i det kinesiska teknikcentret Shenzhen och ett i Hongkong. Vid utgången av 2015 hade DW Shenzhen 65 anställda, DW USA 25 anställda medan DW Hongkong hade 2 anställda. Det svenska moderbolaget hade i sin tur 91 anställda.

”Ledningen ser en fortsatt expansion även under 2016, med fullt fokus på distribution, webshopen och tillväxt i synnerhet på de marknader som vi själva kontrollerar, det vill säga Kina och USA”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Historien bakom bolaget började 2006 när bolagets grundare Filip Tysander befann sig på resande fot i Australien. Under resan lärde han känna en brittisk medresenär vid namn Daniel Wellington som hade känsla för stil och gillade att matcha vintageklockor med Natoremmar.

Är företaget redo att växa? Jämför företagslån här (extern tjänst)

En idé tog form och Filip Tysander ägnade ett par år med att ta fram flera prototyper innan han till slut bestämde sig för en 40 millimeter tjock boett i roséguld med japanskt urverk. Armbandet blev en Natoremm i fyra färgkombinationer och bolaget namngavs efter den brittiska gentlemannen.

Den första ordern låg på 1.000 klockor från en tillverkare i Shenzhen och tillverkningen sker fortfarande i Kina vilket är nyckeln till att priserna är så låga, mellan 995-1.995 kronor. Försäljning sker både via webbshop och genom lokala återförsäljare världen över.

Ytterligare en faktor bakom Daniel Wellingtons framgång är bolagets smarta marknadsföring i sociala medier. Enligt Bloomberg vägrar bolaget att betala för traditionell reklam och satsar istället på att arbeta med sociala mediestjärnor och andra framgångsrika personligheter. Bolaget har även ett stort eget genomslag i sociala medier och har drygt 2,1 miljoner följare på Instagram.

Tyck till