Annons

H&M och oljan gav bränsle till börsrekyl

Stockholmsbörsen bjöd på en rekyl på onsdagen efter att oljepriset och rapporterande H&M gett bränsle.

Stockholmsbörsen rekylerade efter tisdagens tunga fall. Dess breda OMXSPI-index steg med en procent, och OMSX30 stängde upp 1,1 procent.

Stockholmsbörsen steg på slutet efter att statistik visat att USA:s lager av råolja sjönk med nästan fem miljoner fat förra veckan. Marknaden hade förväntat sig en uppgång med 3,3 miljoner fat, enligt Dow Jones Newswires.

Statistiken fick oljepriset att stiga och Brentoljan, råolja av Nordsjökvalitet, klättrade till strax under 40 dollar per fat.

Den indextunga klädjätten H&M var en av Stockholmsbörsens främsta vinnare efter onsdagsmorgonens kvartalsrapport. Aktien lyfte med 5,4 procent, mest bland storbolagen.

H&M:s första kvartal var bättre än väntat över hela brädet, och bolagets e-handel beskrivs nu som ”mycket lönsam”. Att försäljningen i mars var långt under förväntan tycktes marknaden sopa under mattan för dagen.

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca gick också starkt med en klättring om 4,2 procent. Den amerikanska sektorkollegan Pfizer, som tidigare lagt en rad bud på Astra, bekräftade under dagen att fusionen med Allergan går i stöpet i och med nya regler i USA.

”Det finns säkert de som placerar sig utifrån funderingen att sannolikheten kan öka för att Pfizer nu ska titta på Astra. Men man kan också konstatera att Astra-aktien har varit tillbakapressad under en längre tid”, säger Johan Unnerus, hälsovårdsanalytiker på Swedbank, som inte räknar med nya bud från Pfizer.

Även Elanders lyfte med 4,3 procent efter en köprekommendation från Affärsvärlden.

Bland de sämst presterande storbolagen hittades Swedbank, som handlades utan rätt till utdelningen om 10,70 kronor per aktie och föll med 5,8 procent. Även Dometic och Fabege höll sig i botten med nedgångar på 1,8 respektive 1,3 procent.

Alfa Laval tappade inledningsvis drygt en procent, tyngt av att Carnegie sänkt rekommendationen till sälj från behåll. Aktien repade sig något senare under dagen och slutade på minus 0,2 procent.

I Europa gick börserna också upp och DAX-index i Frankfurt steg med 0,6 procent.

Förväntningarna var högt ställda på onsdagen då riksbankschefen Stefan Ingves höll ett tal med titeln ”Tid för omprövning – i huvudet på en centralbankschef”. Men inga större förändringar av Riksbankens penningpolitik antyddes och marknaden svarade därför med en gäspning och den svenska kronan försvagades marginellt.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera