AMF toppar hållbarhetsranking

Nu ska det bli lättare att jämföra hur hållbara olika fonders portföljer är. På torsdagen lanserade nämligen analysföretaget Morningstar sitt nya hållbarhetsbetyg som baserar sig på data från hållbarhetsspecialisten Sustainalytics.
Foto:NASA/TT

På torsdagen presenterade Morningstar sitt nya hållbarhetsbetyg för fonder. Hållbarhetsbetygen grundar sig på analyser av omkring 4.500 börsföretaget globalt från Sustainalytics som är specialiserade på att granska hållbarhetsfrågor. För att fonden ska få ett hållbarhetsbetyg krävs det att minst 50 procent av innehaven täcks av Sustainalytics.

Betyget sätts genom att först beräkna fondens hållbarhetsvärde som är ett kapitalvägt snitt av portföljens hållbarhetsbetyg normaliserade för varje bransch. Fonderna sorteras sedan i sin kategori och betygssätt med en till fem jordglober likt det klassiska Morningstarbetyget där de översta 10 procenten i varje kategori får en femma.

Bland de svenska fondbolagen placerar sig AMF i topp. Bolaget har nio fonder som tilldelats ett hållbarhetsbetyg och AMF:s genomsnittliga hållbarhetsbetyg landar på 3,78.

”Under året fortsatte vi även utveckla vårt hållbarhetsarbete. Vi vill att hållbarhet ska genomsyra hela AMFs verksamhet och komma alla kunder till del, inte bara avse några enstaka produkter eller de kunder som gör aktiva val. Här tror vi att vi skiljer oss från många andra pensionsförvaltare”, säger Johan Sidenmark, vd på AMF i ett pressmeddelande.

På andraplats placerar sig Danske Invest vars åtta betygsatta fonder har ett genomsnittligt hållbarhetsbetyg på 3,75 följt av Lannebo vars sju fonder har ett genomsnittligt betyg på 3,57.

I botten av listan hittar vi fondbolaget Gustavia vars sju betygsatta fonder har ett genomsnittligt hållbarhetsbetyg på 2 följt av Nordea vars tolv betygsatta fonder har ett snittbetyg på 2,25.

De enskilda fonder som har det högsta hållbarhetsvärdet är den börshandlade fonden Xact Nordic 30 ETF med 64,98 följt av Handelsbanken Astra Zeneca Allemansfond med 64,71.

De svenska fondbolagens genomsnittliga hållbarhetsbetyg

Fondbolag Antal fonder* Genomsnittlig rating Genomsnittligt hållbarhetsvärde
1. AMF 9 3,78 56,49
2. Danske Invest 8 3,75 59,07
3. Lannebo 7 3,57 59,67
4. Öhman 24 3,42 56,98
5. IKC 6 3,33 50,83
6. Simplicity 6 3,33 53,56
7. Handelsbanken 28 3,29 56,35
8. Swedbank Robur 40 3,25 54,38
9. SPP 10 3,20 54,26
10. Skandia Fonder 17 3,12 54,90
11. Länsförsäkringar 14 2,86 52,60
12. Naventi 5 2,80 54,09
13. SEB 30 2,77 54,43
14. Insiderfonder 7 2,57 50,52
15. Carnegie Fonder 9 2,56 52,75
16. Nordea 12 2,25 56,55
17. Gustavia 7 2,00 49,83

Källa: Morningstar. *: Endast fondbolag med minst fem fonder registrerade i Sverige ingår.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?