1515

Räntor och valutor: Europaräntorna backar

Vid 10.45-tiden är den tyska tioårsräntan ned 2 punkter till 0,29 procent, från svensk stängning på torsdagen, medan den svenska tioåringen är ned 2 punkter till 0,53 procent. Statistik från SCB gav lite blandade besked.

Å ena sidan var industriproduktionen och orderingången rejält svaga, medan tjänsteproduktionen däremot steg betydligt i december.

Andreas Wallström, Nordea, konstaterar att det senare gör att deras prognos om en BNP-tillväxt på 3,6 procent i årstakt fjärde kvartalet ändå är inom räckhåll.

Industriproduktionen sjönk oväntat med 2,9 procent i december, jämfört med i november, och steg med 0,3 procent jämfört med ett år tidigare. Väntat var en uppgång på 0,2 procent respektive en uppgång med 4,0 procent, enligt SME Direkts prognos.

Pierre Carlsson, Handelsbanken, lyfter fram att nedgången till stor del förklaras av en svag utveckling för industri för metallvaror och maskinindustri, elektronikvaror och motorfordon.

Orderingången till industrin var dessutom riktigt svag i december, -9,0 procent efter en uppgång med 9,3 procent i november. Nedgången berodde bland annat på en kraftig nedgång i orderingången på investeringsvaror, -28,7 procent.

Nedgången för exportorder var 17,3 procent i december, medan hemmamarknaden ökade 0,2 procent.

Åke Gustavsson, Swedbank, tycker dagens siffror understryker den starka inhemska aktiviteten och en trögare exportutveckling.

Bättre gick det däremot för tjänsteproduktionen som ökade 6,0 procent i december jämfört med december året före. Enligt Bloomberg News prognos väntades en uppgång med 2,7 procent.

Underliggande styrka kom bland annat från telekommunikation, information och kommunikation, IT och fastighetsverksamhet, jämfört med månaden före.

Riksgälden meddelade samtidigt som SCB-siffrorna ett överraskade stort överskott i statens finanser i januari, +16,6 miljarder kronor. Gäldens egen prognos pekade mot ett underskott på 6,3 miljarder kronor.

Skatteinkomsterna blev cirka 18 miljarder kronor högre än prognosen, men avvikelsen förklaras framför allt av ökade inbetalningar av preliminär skatt för 2015, varav en del bedöms vara av engångskaraktär.

Dessutom blev nettoutlåningen till myndigheter 6 miljarder kronor lägre än beräknat.

Michael Grahn, Danske Bank, undrar i en tweet om Riksgälden kommer att sänka sin prognos om ett underskott på 33 miljarder kronor i februari.

Cathrine Danin, Swedbank, tycker utfallet stärker deras syn att förra årets förbättring i nettoutlåningen inte fullt ut kan förklaras av en starkare ekonomisk tillväxt i Sverige, utan också av de högre skatteinbetalningarna.

"Budgetsiffrorna för januari bör med andra ord tolkas försiktigt eftersom skatteinbetalningarna kan vara av engångskaraktär", skriver Cathrine Danin i ett kundbrev.

Tidigare på morgonen kom tyska industriorder, som också överraskade negativt.

Orderingången till tillverkningsindustrin sjönk 0,7 procent i december jämfört med föregående månad och jämfört med motsvarande månad året före sjönk orderingången 2,7 procent. Enligt Bloomberg News enkät väntades -0,5 procent respektive -1,4 procent.

Exportorderingången steg 0,6 procent jämfört med föregående månad medan inhemsk orderingång sjönk 2,5 procent.

Ekonomidepartement konstaterade att orderaktiviteten återhämtade sig någiot under det fjärde kvartalet.

I eftermiddag publiceras den amerikanska sysselsättningsrapporten, men för ovanlighetens skull tror många marknadsaktörer att den inte spelar så stor roll den här månaden - åtminstone när det gäller de mycket nedpressade Fed-förväntningarna.

Analytikerna i Bloomberg News enkät är inställda på att sysselsättningen totalt ska ha ökat med 190.000 personer och arbetslösheten ha legat kvar på 5,0 procent.

Danske Banks modell byggd på sysselsättningsindex för industri- och tjänste-PMI visar att sysselsättningsökinigen i payrolls kan bli så låg som +50.000.

"Reaktionen på det skulle onekligen bli en svagare dollar som förstås kan ställa till det för många centralbanker som redan brottas med låg inflation och fallande inflationsförväntningar (t ex RCB och Riksbanken) och ytterligare spä på recessionsoron i USA", skriver Michael Grahn i ett kundbrev.

Den amerikanska tioårsräntan är 4 punkter ned till 1,85 procent, från svensk stängning i går, och på valutamarknaden handlas dollarn stabilt strax under 1:12 mot euron och är relativt stabil även mot yenen, strax under 117.

fredag kl 10.45 (torsdag kl 16.15
USD/SEK 3,109028 (8:3922) Statsobl 2y -0,56 (-0,55)
EUR/SEK 3,154861 (9:3860) Statsobl 10y 0,53 -0,55
EUR/USD 0,86875 (1:1187) Räntegap/ty 24 -24
US obl 10y 1,85 -1,89 Tysk obl 10y 0,29 -0,31


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?