1515

Börsen: Veckan väntas börja nedåt

Börsen ser ut att inleda Stockholmarnas sportlovsvecka nedåt, att döma av svaga terminer för Europa och en vändning nedåt i Asien.

 

Klockan 8.35 var terminerna för Europa ned omkring 1 procent.

De asiatiska börserna vände ned med tilltagande pessimism kring Kina. De kinesiska fastlandsbörserna i Shanghai och Shenzhen stängde ned cirka 3 respektive 5 procent och har tappat 25 procent i år. Tokyos index Nikkei 225 stängde 1 procent ned. Övriga börser i regionen handlades kring noll.

G20-mötet avslutades på lördagen utan nya stimulansåtgärder. Eurogruppens ordförande Jeroen Dijsselbloem uttryckte oro för konkurrensdevalveringar.

Wall Street avslutade fredagen med Dow Jones Industrial Average 0,3 procent lägre, S&P 0,2 procent lägre. Nasdaq Composite ökade 0,2 procent.

Nyheter:

 

* Sobi gav på måndagen nya prognoser med en omsättning på 4.800-5.000 miljoner kronor för 2016. Analytikernas förväntning låg på 5.034 miljoner kronor före fredagens rapport. Då trodde Sobi på 4.300-4.500 miljoner kronor, en prognos som exkluderade effekterna från nya läkemedlet Alprolix som fick en rekommendation från EU-myndigheten EMA samma dag. Nu tror Sobi på marknadsgodkännande för Alprolix under andra kvartalet 2016

 

* Peab har fått en order från Trafikverket värd cirka 1.020 miljoner kronor som bokas under första kvartalet 2016. Peab ska bygga om E45 i centrala Göteborg med start under våren.

 

* Fagerhult tror på tillväxt och får en köprekommendation från Dagens Industri.

 

* Sandvik får sin rekommendation sänkt av UBS till sälj från neutral.

 

* NSP Holdings storägare Jesper Droob har genom bolag lagt ett bud på snabbmatskedjan motsvarande 263 miljoner kronor. Han var för mindre än ett år sedan delaktig i ett bud som inte gick igenom. Styrelsen rekommenderar måndagens bud genom Etib II på 21 kronor per aktie.

 

 

 

* Industrimannen Carl Bennet köper aktier i Swedbank i syfte att stödja bankens hårt kritiserade ordförande Anders Sundström.

 

* Axfood och Ica slår tillbaka mot utmanare med egen e-handel i butik och hemliga planer för plocklager.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?