1515

Börsen: Vänder till grönt

Stockholmsbörsen har inlett fredagens handel med rörelse kring nollstrecket. Även på kontinenten var indexrörelserna beskedliga. I spåren av bokslut tyngdes Swedish Match.

"De ledande aktiemarknaderna har tagit en paus för att hämta andan och vila på lagren efter den snabba uppgången sedan i fredags. Korrelationen och osäkerheter kring oljan fortsätter prägla humöret", skrev Erik Hansén på IG i fredagens morgonbrev.

Klockan 10.35 var storbolagsindexet OMXS30 0,2 procent upp till nivån 1.366. Aktier för omkring 4 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. Även på kontinenten var rörelserna för de ledande börsindexen begränsade.

På svenskt börsgolv tappade Swedish Match nära 5 procent. Snusbolagets siffror för det fjärde kvartalet var överlag lite lägre än väntat. I utsiktsväg talades det om ökad konkurrens på den svenska snusmarknaden sedan december 2015. Bolaget väntar sig en intensiv konkurrens under hela 2016.

Medan Swedish Match med det var svagast presterande aktie inom storbolagsindexet så hittades Fingerprint i topp med omkring 5 procents uppgång till 510 kronor.

Inom banksektorn har RBC Capital Markets sänkt Nordea till sector perform från outperform. SHB lyftes till outperform från underperform. Nordea var 0,3 procent ned medan SHB steg 0,3 procent. SEB och Swedbank rörde sig än mer marginellt.

Nordea Markets har höjt Atlas Copco till köp från behåll. Riktkursen är 220 kronor. Bolagets A-aktie steg drygt 2 procent till 195:40 kronor.

Inom råvarurelaterat var Boliden och SSAB båda kring 1 procent upp. Oljepriset noterade relativt beskedliga rörelser med Brent strax över 34 dollar per fat. Lundin Petroleum hittades 0,5 procent lägre.

Lundin Mining steg 2 procent sedan det redovisat ett klart bättre operativt rörelseresultat än väntat. Samtidigt gjordes stora nedskrivningar av värdet på bolagets gruvtillgångar.

Eltel klättrade nära 4 procent efter att ha redovisat bättre siffror än väntat för det fjärde kvartalet.

Installationsbolaget Bravidas rapport var blandad och aktien var oförändrad.

I det rika rapportflödet hittades Mr Green drygt 8 procent lägre. Spelskatter från Österrike och andra länder tyngde rörelseresultatet och kan ha bidragit till oro i spåren av ett ökat fokus inom sektorn på just skattekostnader. Bolaget föreslog inte heller någon utdelning då bolaget avser att accelerera investeringarna inom verksamheten under 2016.

Anoto aviserade en riktad emission om 10,8 miljoner kronor till kurs 0:83 kronor. Aktien sjönk 2,8 procent.

Fredrik Ruben, som nyligen tillträdde som chef för Tobiis affärsområde Assistive Technology, köpte 1.500 A-aktier i bolaget den 18 februari och innehar därefter 10.500 aktier samt 175.000 teckningsoptioner. Aktien steg drygt 8 procent.

Makro:

* På fredagens USA-statistikagenda står amerikansk KPI för januari.

* Kinas centralbank PBOC kommer att höja reservkraven för banker som ökat sin utlåning alltför snabbt, enligt källor till Bloomberg News.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?