1515

Stockholmsbörsen: Lätt positiv öppning väntas

Fredagen väntas öppna uppåt på Europabörserna efter torsdagens rejäla nedgångar, med en stängning på minus 3,9 procent i Stockholm. SSAB har rapporterat i mitten av sitt vinstvarningsspann.

Med cirka en halvtimme kvar till öppning var terminerna för de ledande indexen i London, Paris och Frankfurt upp med mellan 0,6 och 1,2 procent. IG:s förhandel indikerade en öppning kring 0,4 procent plus för OMXS30.

New York-börsen återhämtade sig från minus 2,2 till en stängning på minus 1,2 procent efter nya rykten om att Opec öppnar för sänkning av oljeproduktionen. Oljepriset gick då från minus 4 till minus 1 procent. I Asien håller Kina alltjämt nyårsstängt, medan den på torsdagen stängda Tokyobörsen har rasat ikapp det torsdagsrasande Europa på fredagen.

SSAB:s rapport för det fjärde kvartalet innehöll en rörelseförlust om nästan 900 miljoner kronor, i linje med de besked som gavs i samband med vinstvarningen i mitten av december, och upprepade utsikter om ett bättre första kvartal 2016 än fjärde kvartalet 2015.

Noterbart är att bolaget höjer målet för synergierna i samgåendet med Ruukki samt att det operativa kassaflödet i bolaget, som omgärdats av nyemissionsspekulationer, uppgick till nästan 1,8 miljarder kronor i det fjärde kvartalet.

Ett par banker, varav en är Credit Suisse, spår att SSAB-aktien ska stiga 2-3 procent i sina marknadsbrev på morgonen.

Mylan rasade 18 procent på torsdagen i New York till drygt 41 dollar, en kurs som gör Medabudet värt cirka 159 kronor per Meda-aktie, 6 kronor lägre än budtaket, om den håller sig i 20 dagar.

Industrivärden har fått höjt kreditbetyg från S&P tack vare investmentbolagets nya skuldsättnings och utdelningspolicies.

Bland den breda floran av småbolagsrapporter märks bland annat Oscar Properties, vars nettoresultat mer än fördubblades till 78,8 miljoner kronor under det fjärde kvartalet.

Karo Bio redovisar fortsatta förluster samt aviserar en nyemission på 250 miljoner kronor - till 97 procent garanterad av storägaren och den arbetande styrelseordföranden Anders Lönner.

Probiotikabolaget Biogaias rörelseresultat minskade något, till 27,5 miljoner från 30,6 miljoner kronor. Bolaget avser att särnotera dotterbolaget IBT, Infant Bacterial Therapeutics, på First North och dela ut det till sina aktieägare. Bolaget har ett kapitalbehov på cirka 100 miljoner kronor som ska finansieras via en företrädesemission.

Pricer återupptar sin aktieutdelning med 25 öre, och Acando höjer sin till 1:20 från 1:00 kronor.

Firefly har presenterat ett rörelsemarginalmål på 15 procent.

 

Rekommendationer:

* Nordea höjer Netent till behåll från sälj, medan Carnegie går från köp till behåll

* Pareto höjer Sagax och Klövern till köp från behåll.

 

Från makrohåll har en tysk frukost bestående av BNP, inflationsstatistik och grossistpriser serverats, allt i enlighet med förväntningarna. Så steg BNP exempelvis preliminärt med 0,3 procent under det fjärde kvartalet i Europas ekonomiska motor.

Klockan 11 stundar euroområdets BNP för samma kvartal, och prognoserna antyder en fortsatt beskedlig lunk. Samtidigt publiceras flera euroländers industriproduktion i december. Tipsen ligger på plus 0,3 procent.

Klockan 14.30 väntas statistik för USA:s detaljhandel i januari. Siffran är högintressant som svar på frågan huruvida det låga oljepriset nu ska börja ge utslag i en högre konsumtion, något som hittills inte skett i någon nämnvärd utsträckning.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?