Ineko och Brand Factory, som båda är verksamma inom visuell kommunikation, slår sina påsar ihop. Huvudägare för den nya företagsgruppen blir riskkapitalbolaget Accent Equity.
Viktor Mölne
Peter Follin är vd för Brand Factory som nu slås ihop med Ineko.Foto:Niklas Larsson
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
Intresset för eldrivna bilar blir allt större. Enligt Bil Sweden ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 132 procent under 2020.
De flesta som byter till elbil gör det främst av miljömässiga skäl, de vill köra med så liten klimatpåverkan som möjligt.
Ett annat, mer okänt sätt, att köra mer miljövänligt är att välja rätt typ av däck.
Michelin, en av världens ledande däcktillverkare, lanserar nu däcket e.Primacy – världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället.
e.Primacy har även en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.
Med en unik mängd elastiska elastomer och en ökad andel biomaterial kan Michelin e.Primacy minska koldioxidutsläppen med 174 kg under dess livstid. Det motsvarar en resa mellan Paris och Warszawa, tur och retur.
– Vi har som mål att halvera koldioxidutsläppen i produktionen fram till 2030 jämfört med 2010, för att sedan bli helt koldioxidneutrala år 2050. Vi utvecklar lösningar för att använda förnybara och återvunna material vid däcktillverkningen och samtidigt förbättra prestandan, säger Scott Clarc, medlem i Michelingruppens verkställande kommitté.
27 procent mindre rullmotstånd
Michelin e.Primacy har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med de närmaste konkurrenterna. Förklaringen kallas Energy Airshield compund, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust som ökar räckvidden för elbilar eller minskar bränsleförbrukningen för fossildrivna fordon.
Det innebär upp till 7 procent längre räckvidd för en batteridriven bil eller ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som från början har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.
Den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar i sin tur med 0,21 liter per 100 kilometer.