ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Nu når reklamen in på Instagram

  • Instagrams Sverige-chef Sam Rihani

Facebookägda bildtjänsten Instagram rullar ut sin annonstjänst på 40 nya marknader, men Sveriges tur blir det först i nästa vända. "Folk är inte trötta på reklam, de är trötta på irrelevant reklam", säger Instagrams Sverige-chef Sam Rihani till Dagens industri.

Från och med den 30 september får de 2,5 miljoner svenska användarna av bildtjänsten Instagram vara beredda på att annonser från olika företag och organisationer dyker upp i flödet, precis som på Facebook.

Hittills har annonstjänsten lanserats på åtta marknader, däribland USA, Storbritannien, Frankrike och Spanien. I dag får ytterligare 40 marknader i Europa, Mellan Östern, Sydamerika och Asien tillgång till tjänsten. Inte förrän i sista lanseringsrundan, den 30 september, får svenska företag möjlighet att nå sina kunder via Instagram.

På de första marknader där annonstjänsten erbjudits har företag kunnat lägga ut annonser i form av stillbilder och video på Instagram, men från och med i morgon adderas två nya format, bland annat ett som innehåller en länk ut, där man direkt kan agera på annonsen, till exempel köpa, boka eller titta på något. Den 30 september tillkommer ytterligare ett format där man kan bläddra mellan tre olika bilder.

”De nya formaten rullas ut till alla företag, stora som små, precis som på Facebook”, säger Sam Rihani, chef för Instagram och Facebook i Sverige och Finland. 

Hur har tjänsten tagits emot hittills av användarna?
”Annonsen måste vara lika värdefull som allt annat innehåll. Vi övervakar noga vad som händer med annonserna och vad användarna tycker så vi snabbt kan agera och se vad som är bra och mindre bra, och förbättra upplevelsen.” 

Köp och prissättning sker efter samma princip och utformning som på Facebook. Man kan köpa annonser på Facebooks eller Instagrams sajt där man själv väljer målgrupp, budget, syfte med kampanjen, samt period under vilken kampanjen ska pågå.

För många är Instagram mer personligt än Facebook, vilket gör användarna mer känsliga för kommersiella budskap där. Hur ser ni på det?
”Jag håller inte med, Facebook är mer personlig då det är där du är mest som person och med dina relationer. Instagram bygger mer på en kreativ kontext där det handlar mer om att få inspiration. 54 procent av relationerna på Instagram är inte ömsesidiga. Men vårt mål är att ha så bra innehåll på våra annonser att användarna känner att det tillför ett värde.”

Oavsett värde, vad säger ni till de användare som inte vill ha reklam i sitt Instagramflöde?
”Precis som på Facebook ger vi användaren en möjlighet att informera oss om en annons är irrelevant så tar vi bort den annonsören. Men man kan inte välja bort annonser helt. Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering.”

På vilket sätt är det bättre för användarna att ni börjar erbjuda annonsering på Instagram?
”Många företag och varumärken har intressanta produkter, tjänster och historier att berätta så det handlar om att erbjuda ett bra innehåll i flödet. Jag kan bli lika inspirerad av bra resebild från Sas som en som min kompis lagt ut. Vi tror på en symbios mellan användarnas innehåll och det kommersiella materialet.”

Hittills har rörlig bild, video, varit det mest populära annonsformatet.

Modeföretaget H&M har 9,3 miljoner följare globalt på Instagram, Ikea 63.000 i Sverige, och SAS 48.000 i Sverige.

Hur påverkas placeringen för de företag som har egna sidor på Instagram?
”På Instagram dyker allt innehåll upp i kronologisk ordning, till skillnad från på Facebook där allt bedöms efter relevans. När du köper utrymme garanterar vi minst en exponering mot den köpta målgruppen. Annat innehåll hamnar på ett annat ställe i flödet, innan eller efter det köpta.”

Enligt en rapport från Forrester Research använder 80 procent av internationella storbolag sociala medier för att nå ut till sina kunder. Och detta med högre frekvens än tidigare. Enligt sajten Mobile Marketer har engagemangsnivån från användarna minskat sett till interaktiviteten med varumärket eller företaget, skriver Dagens Analys.

Är detta något som bekymrar er?
"Jag har inte sett rapporterna, men det är ändå två olika studier som förmodligen gjorts utifrån två helt olika förutsättningar. Detta hänger tätt ihop med hur relevanta budskapen är. Annonsörer måste generellt bli bättre på att känna sin målgrupp och erbjuda ett mervärde där budskapet är anpassat till vem jag är ökar sannolikheten för mig att interagera med det varumärket”.

Hur många svenska användare Instagram har vill man inte tala om, men enligt Orvesto rör det sig om 2,5 miljoner. Hur tillväxten ser ut, samt eventuella mål med den svenska lanseringen avböjer Instagram också att gå in på och hänvisar till att bolaget ägs av Facebook som är börsnoterat.

”Viktigast för oss i och med den här lanseringen är att i det digitala landskap vi lever i att både Instagram och Facebook blir viktiga grundpelare, både i användarnas och företagens värld. Vi har två plattformar som ur ett kommersiellt perspektiv kompletterar varandra väldigt bra, beroende på hur man vill driva sin affär.”

Tyck till