1515

USA-börser: Deppig start väntas<br />

Efter två dagar av uppgångar indikerar de amerikanska indexterminerna att torsdagens handel kommer att inledas en bit under nollstrecket.

Med drygt 40 minuter kvar till öppning var terminerna för Dow Jones och Nasdaq ned 0,3 procent, medan S&P 500-terminen noterades vid minus 0,4 procent.

I nyhetsväg hamnar det mesta i skuggan av kvällens väl emotsedda policybesked från Federal Reserve, som väntas till klockan 20.00 svensk tid.

"Ju närmare vi kommer räntebeskedet från Fed, desto mer nervös blir marknaden. Om de beslutat sig för att höja, kommer den första reaktionen bli negativ, men efter några dagar kommer marknaden komma tillbaka, eftersom man kommer att inse att en 25-punktshöjning inte har någon egentlig inverkan på ekonomin", sa Christian Zogg, förvaltare vid LLB Asset Management, till Bloomberg News.

Fed funds-terminerna indikerar att räntehandlarna uppskattar sannolikheten för en höjning till 34 procent, medan lite mindre än hälften av ekonomerna som Bloomberg News utfrågat tror detsamma.

Vix-indexet, som speglar den förväntade volatiliteten för aktierna inom S&P 500 under den kommande månaden, har sjunkit betydligt sedan Kina aviserat en devalvering av yuanen i augusti, men noteras alltjämt på höga nivåer, 38 procent över genomsnittet det senaste året.

Bland enskilda aktier tappade Oracle nära 3 procent i förhandeln efter att på onsdagskvällen ha rapporterat en försäljning som hamnat kort om analytikernas förväntningar. Fortsatt inbromsning i försäljningen av mjukvarulicenser och en stark dollar tyngde under kvartalet, framhöll bolaget.

Vidare steg kabel- och teleoperatören Cablevision Systems 16 procent, efter besked om att den europeiska sektorskollegan Altice köper bolaget för 17,7 miljarder dollar.

Konsolideringen i den amerikanska kabel-tv-industrin fortsätter därmed. Under året har bland annat AT&T förvärvat satellit-tv-operatören DirecTV för 65 miljarder dollar, och Charter Communications köpt upp Time Warner Cable för 79,2 miljarder dollar.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?