1515

Lugn start på New York-börsen inför Fed-möte<br />

Wall Street startade tisdagens handel lätt på plus. Råvarubolag tog täten i en handel som präglades av försiktighet inför torsdagens räntemöte.

På statistikfronten var detaljhandelsdata marginellt sämre än väntat, men högre än månaden före, vilket enligt analytiker sannolikt inte kommer att förändra inställningen hos topptjänstemännen i Federal Reserve.

Vid 16-tiden var Dow Jones Industrial Average på plus 0,3 procent vid indexnivån 16.425 medan det bredare S&P 500 hade ökat 0,3 procent till 1.958. Tekniktunga Nasdaq Composite var upp 0,2 procent till 4.816.

Volymen var 95 miljoner aktier på NYSE och 200 miljoner på Nasdaq.

"De kommande dagarna lär präglas av försiktighet eftersom alla väntar på Fed. Detaljhandelsförsäljningen visade en viss uppgång i augusti och en upprevidering för juli-siffrorna. Folk har varit oroliga för smittoeffekter från Kina men det verkar inte ha skett", sade John Canally, chefsstrateg vid LPL Financial, till Bloomberg News.

Bästa sektor inom det breda S&P500-indexet var energi efter att oljan rekylerat upp efter de senaste dagarnas fall. Relaterade aktier på plus var bland annat Chevron som ökade 1,9 procent - en klen tröst för långsiktiga aktieägare som fått se ett av världens största oljebolag backa över 30 procent sedan i våras.

Medvind rådde även för aluminiumbolaget Alcoa, som har tecknat ett samarbetsavtal med Ford avseende nästa generationens aluminiumlegeringar till bildelar. Aluminiumbolagets aktie lyfte drygt 2 procent.

Räntan på en tioårig amerikansk statsobligation steg 2 punkter till 2,20 procent.


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?