1515

Börsen: ABB faller<br />

Stockholmsbörsen öppnade negativt på torsdagen, efter svaga kinesiska producentpriser och allmän osäkerhet inför Feds räntebesked om en vecka. För svensk del var inflationen som väntat negativ i augusti, bland annat efter betydligt billigare flygresor.

OMXS30 kretsade kring 1.500-strecket och var ned 0,6 procent till 1.498,8 strax efter klockan 10. Omsättningen var 2,4 miljarder kronor, varav den mest omsatta aktien Fingerprint Cards stod för strax under 300 miljoner kronor.

Sektorvis var oljeaktier sämst, trots ett något stigande oljepris. Lundin Petroleum backade 1,3 procent, och utanför OMXS30 var Africa Opil ned 2,3 procent.

PA Resources, handelsstoppad under onsdagen inför begäran om ackordsförhandling och avnotering enligt ett pressmeddelande på onsdagseftermiddagen, utgjorde dock tydlig sektorjumbo: aktien rasade 40 procent när handeln återupptogs på torsdagen.

Mest i OMXS30 sjönk ABB, ned 1,6 procent efter onsdagens kapitalmarknadsdag, där oljespöket medverkade genom att ABB sänkte sin tillväxtprognos på grund av bland annat lågt oljepris. Kapitalmarknadsdagen slutade med en nedgång på 0,1 procent för aktien, efter uppgångar under större delen av dagen.

Banker har justerat sina riktkurser för ABB något, i båda riktningar, i kölvattnet av Londonbegivenheten, någon tydlig rörelse upp eller ned finns inte.

Makro: de svenska konsumentpriserna sjönk med 0,2 procent i augusti jämfört med juli, i linje med SME-förväntningarna och Riksbankens prognosbana. Lägre priser på utrikes flygresor, minus 24,5 procent, bidrog, liksom billigare bensin, medan dyrare kläder och el verkade emot deflationstrycket.

Kronan rörde sig inte nämnvärt mot euron och dollarn på statistiken, och flygbolaget SAS lät sig inte bekomma utan steg 0,6 procent.

Vidare i flygets värld: Saabs Gripenorder åtföljdes av en lätt uppgång på en negativ börs, plus 0,3 procent till 225:30 kronor.

Bästa storbolag var SKF, som höjts till köp av Goldman Sachs inför en kapitalmarknadsdag i november. Aktien steg 2,2 procent.

Bland de sämsta storbolagen utöver ABB fanns Alfa Laval, som Morgan Stanley har återupptagning bevakning på med undervikt som rekommendation. Aktien backade 1,6 procent.

VBG steg 3,6 procent, mest bland de mellanstora bolagen, och även här spelade Brasilien en roll: verkstadskoncernen köper ett bolag verksamt inom mekanisk kraftöverföring för gruvindustrin. Landet blir en ny marknad för VBG.

Fingerprint steg 1,7 procent efter en 5-procentig nedgång på onsdagen. Den största ägaren Oppenheimer Fonder har flaggat ned under 5 procent röster, från att vid halvårsskiftet ha haft 7,2 procent av rösterna.

Gränges aviserade ett åtgärdspaket med en kostnad på 15 miljoner kronor under det tredje kvartalet, som berör upp till 35 tjänster. Aktien backade i linje med index, 0,5 procent, efter att bolaget nämnde programmet, dock utan torsdagens detaljer, i senaste rapporten.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?