1515
Annons

Pizzabolag slår försäljningsrekord

Finska Kotipizza börsnoterades i början av förra månaden och meddelade under fredagen att de för juli slog försäljningsrekord med en ökning om 12 procent och 10,7 procent för jämförbara restauranger. Det framgår av ett pressmeddelande.
Foto:Arve Bettum / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Riksåklagare sågar Lundinadvokaters miljonkrav

Över 90 miljoner kronor vill Lundintoppen Alex Schneiters tre advokater ha i ersättning för sitt arbete med krigsbrottsutredningen mot honom.

Ett rejält saltat arvode – där kostnadsräkningen dessutom är oklar kring vad försvararna egentligen vill ha betalt för, enligt en starkt kritisk riksåklagare.

Den över ett årtionde långa utredningen mot Lundin Oils tidigare vd Alex Schneiter och styrelseordförande Ian Lundin om medhjälp till grovt folkrättsbrott i södra Sudan har lett till en rejäl rad juridiska turer.

Nu är det dags för ännu en, som rör notan för Schneiters tre privata försvarare – advokaterna Per E Samuelson, Johan Rainer och Olle Kullinger – samt ersättning för det som kallas ”utlägg och bevisning”.

Åtalet mot Schneiter har blivit en fråga för Högsta domstolen, och dit har den förre Lundin-vd:n nyligen lämnat in ett underlag om hur mycket ersättning han anser sig ha rätt att få från staten, för bland annat advokatkostnaderna. Sammanlagt rör det sig om drygt 94 miljoner kronor, varav 91 miljoner utgörs av advokatarvodet. 

Under onsdagen lämnade riksåklagare (RÅ) Petra Lundh in ett yttrande över detta, och bakom ”juridiskan” rör det sig på ren svenska om en redig känga mot försvaret.

RÅ konstaterar att det försvararna begär motsvarar en timkostnad på i snitt 4 000 kronor, vilket är nästan tre gånger så mycket som offentliga försvarare normalt får. Hon skriver samtidigt att det försvararna haft att göra utgör ”sedvanliga försvararuppgifter i en omfattande förundersökning” men noterar att det sätt de jobbat på varit ”påfallande resurskrävande” sett till vad advokaterna faktiskt haft att göra.

Som exempel nämner Lundh att Schneiter vid förhören alltid haft minst två svenska försvarare med sig, och att olika skrivelser som arbetats fram varit mer omfattande än vad som hade behövts.

”Försvararna har alltså, redan utifrån det som går att granska, överarbetat målet”, skriver RÅ. 

Hon ifrågasätter också att försvaret anlitat olika sakkunniga som skrivit expertutlåtanden för höga kostnader. Exempelvis nämns ett 23-sidigt yttrande från en professor, som utslaget per sida kostat 17 000 kronor. Behovet av olika expertutlåtanden rimmar dessutom illa med advokaternas argument om att fallet krävt särskilt kvalificerade försvarare, konstaterar RÅ.

Slutligen pekar Petra Lundh även på brister i advokaternas kostnadsräkning. RÅ beskriver hur flera månaders arbete kan redovisas övergripande och kortfattat, med beskrivningar som ”ett stort antal egna utredningsåtgärder” eller ”flertalet genomgångar”.

”Sammanfattningsvis är det min uppfattning att kostnadsräkningen är alltför bristfällig för att läggas till grund för ett beslut om ersättning av allmänna medel men att det, såvitt det går att granska, står klart att ersättningsanspråket vida överstiger det som varit skäligen motiverat för att Schneiter skulle kunna ta tillvara sin rätt”, skriver hon.

Advokat Olle Kullinger säger till TT att de kostnader som fakturerats är skäliga.

”Skälet till att kostnaderna är så omfattande beror inte på vår klient eller på oss utan på att åklagaren drivit en utredning i snart 13 år som varit långsam och vidlyftig. Det är självklart att ingen hade velat att de här kostnaderna skulle uppkomma”, säger Olle Kullinger.

Advokat John Rainer skriver till TT att han hänvisar till Olle Kullingers kommentar vilken han skriver att han också står bakom.

TT har även sökt Per E Samuelson för en kommentar.

Både Alex Schneiter och Ian Lundin nekar till brott.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera