1515

New York-börser: Media sänkte börserna

De amerikanska indexen tappade mark under torsdagens handelssession, anförda av media- och bioteknikaktier.

Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average sjunkit 0,7 procent till 17.422, medan det bredare S&P 500 tappade 0,8 procent till nivån 2.083. Tekniktäta Nasdaq sjönk samtidigt 1,6 procent till 5.056, tyngt av stora tapp i många mindre bioteknikbolag.

Omsättningen var 865 miljoner aktier på New York Stock Exchange och på 2.260 miljoner på Nasdaq.

Bland sektorerna inom S&P 500 gick det klart motigast för mediebolagen, och i synnerhet för rapporterande 21 Century Fox och Viacom.

21 Century Fox sänkte under natten till onsdagen sin prognos för 2016 års resultat, och trots ett något bättre resultat än väntat för det fjärde kvartalet blev marknadens dom hård. Aktien tappade 6 procent. Fox var med torsdagens siffror ännu ett i raden av mediebolag, efter Time Warner och Walt Disney tidigare i veckan, att skruva ned framtidsförväntningarna.

För Viacoms del var tappet i omsättning större än analytikerna väntat sig i bolagets tredje kvartal. Annonsförsäljningen för mediebolaget backade samtidigt för det fjärde kvartalet i följd. Aktien föll 14 procent.

"På kort sikt tar marknaden intryck av rapporter och prognoser från enskilda bolag, som varit blandade såhär långt. Men vägvisaren för marknad kommer att komma på fredag med jobbrapporten", sade Chad Morganlander, förvaltare vid Stifel Nicolaus, till Bloomberg News inför fredagens amerikanska sysselsättningsrapport för juli.


Innehåll från KasperskyAnnons

Kaspersky om cybersäkerhet och vikten av att ligga steget före

Tim de Groot, Nordisk områdeschef på Kaspersky.
Tim de Groot, Nordisk områdeschef på Kaspersky.

Varje gång ett företag betalar en stor lösensumma till hackers så vinner cyberkriminaliteten mark och blir mäktigare – och farligare. Datasäkerhetsföretaget Kaspersky liknar processen vid ett ekosystem som leder till en utveckling där ingen går säker – inte ens de stora jättarna. 

– Våra säkerhetslösningar och expertis skyddar allt från enskilda konsumenter till stora företag med tusentals anställda, säger Tim de Groot, Nordisk områdeschef på Kaspersky. 

Cybersecurity-branschen växer i takt med att brottslingarna blir mer och mer sofistikerade och alla företag – oavsett storlek – behöver lägga resurser på att skydda sig från angrepp. Kaspersky har lång erfarenhet av säkerhetsfrågor och är globalt ledande inom cybersecurity, med ett stort fokus på den nordiska marknaden och ett dedikerat team i Sverige.

– Vårt främsta mål är att bidra till en säkrare värld, och det genom att erbjuda en bredd som få andra säkerhetsleverantörer har, säger Tim de Groot.

I juni-augusti 2021 utfördes utförliga tester på elva olika ransomware-skydd som erbjuds på så kallade Endpoint Protection Platforms. 113 attacker utfördes och endast Kaspersky kunde erbjuda 100% skydd.

– Vi garanterar ett avancerat säkerhetsskydd för alla våra användare, bekräftar Tim de Groot.

Lösensummor leder till mer avancerad kriminalitet

I Norden ligger vi i absolut framkant vad gäller digitaliseringen, vilket innebär stora möjligheter – men också stora risker. Ju större mängd känslig data som ligger hos ett företag, desto mer attraktiv är man för en hacker. Ett av de största hoten idag är ransomware, det vill säga skadlig programvara som används i utpressningssyfte, menar Tim de Groot.

– Allt är kopplat till finansiering. Det här handlar om organiserad brottlighet och ju mer pengar de har, desto mer expertis kan de använda sig av. Lösensummorna leder till mer avancerad kriminalitet. Frågan vi måste ställa oss är: var ska det sluta?

En av de största utmaningarna

Det värsta som kan hända, menar Tim de Groot, är att en hel industri blir utsatt för ett angrepp; livsmedel, energi eller annat som samhället är beroende av. 

– Många av industrierna har bra skydd på sina datorer, men inte på maskinerna. För närvarande är det inte många hackers som vet hur de ska göra intrång på eller styra industriella maskiner, men det kommer att komma en tid när de vet det. Det är en av de största utmaningarna, för alla länder – att se till att vi andra ligger steget före, avslutar Tim de Groot.

Om Kaspersky

Kaspersky är en global leverantör av lösningar för cybersäkerhet som grundades 1997. Kasperskys djupgående hotanalyser och säkerhetsexpertis omsätts fortlöpande i säkerhetsrelaterade lösningar och tjänster som skyddar företag, viktig infrastruktur, myndigheter och konsumenter runtom i världen. I företagets uttömmande utbud av säkerhetslösningar ingår ledande klientskydd och ett antal specialiserade säkerhetslösningar och -tjänster som skyddar mot sofistikerade hot, idag och i framtiden. Över 400 miljoner användare skyddas av Kaspersky teknik och de hjälper 240 000 företagskunder att skydda det viktigaste de har.

Läs mer på https://www.kaspersky.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kaspersky och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?