1515
Annons

Kris för bröllopsindustrin i Las Vegas<br />

Kärlekspar från hela världen har under åren strömmat till Las Vegas för en snabb, billig och oftast kitschig bröllopsceremoni.
Foto:Colorbox

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Trots dagens ras: Storskogens vd trygg med bolagens motståndskraft

Storskogens vd Daniel Kaplan är förvissad om att hans spretiga bolagsportfölj kommer att klara sig bra i lågkonjunktur – det var budskapet när bolaget ordnade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Aktiemarknadens reaktion: nytt kursras på 11,4 procent och nya bottennivåer.

Daniel Kaplan uppger sig vara trygg med att hans bolagsportfölj har kvalitet nog att motstå en lågkonjunktur – men köper trots det och den nedpressade kursen inte aktier, eftersom han inte har råd med det.
Daniel Kaplan uppger sig vara trygg med att hans bolagsportfölj har kvalitet nog att motstå en lågkonjunktur – men köper trots det och den nedpressade kursen inte aktier, eftersom han inte har råd med det.Foto:Oscar Olsson

Förvärvskonglomeratet Storskogens aktie har rasat sedan börsnoteringen, och på tisdagen kom ett nytt kursras för de hårt prövade aktieägarna. Raset inleddes när bolaget gjorde klart att något återköp av egna aktier inte är aktuellt, trots den pressade kursen, eftersom fokus ligger på en stark balansräkning – i klartext att behålla pengarna i rörelsen.

Beskedet lämnade vd Daniel Kaplan vid en kapitalmarknadsdag på Moderna Museet i Stockholm, nästan ett år efter börsnoteringen. Samtidigt var det övergripande budskapet han lämnade till marknaden – och till Di, som intervjuade honom medan kursen föll – att bolaget är ”byggt för lågkonjunktur”. VD:n ser fram emot att få bevisa att bolaget tål det, sa han och betecknade sig själv som något masochistisk.

Kapitalmarknadsdagen andades också sparsamhet: lunchen utgjordes av wraps, och åhörargåvorna av ett anteckningsblock och en kulspetspenna utan clip.

Daniel Kaplan, är du orolig för en lågkonjunktur?
”Nej, eftersom vi har så många olika typer av verksamheter, många av dem kommer att tuffa på bra oavsett konjunktur. Andra kommer förstås att drabbas hårt, men i snitt känner vi oss trygga och nöjda med att de kommer att prestera vinster och positiva kassaflöden. Jag har respekt för att vad som helst kan hända och då får man ju vara väl förberedd.”

Daniel Kaplan anser att aktiemarknaden överskattar hur konjunkturkänslig bolagsportföljen är, och ser kapitalmarknadsdagen som ett sätt att berätta hur noggranna Storskogen har varit med sina förvärv.

Hans egen och övergripande känsla för hur bolagen går är än så länge positiv, och vd:n talar sig varm för hur trygg han är med att de kommer att klara sig bra i svårare tider – något många av dem har gjort både före Storskogens ägande och under pandemin.

”Men det är fortfarande i grund och botten högkonjunktur. Våra industriföretag har oerhört starka orderböcker, tjänsteföretagen kunde haft en bättre marginal men har en hög beläggning, och handelsföretagen går också bra. Så vi ser inga försämringar än, men väntar oss det.”

Kursraset tillskriver han att Storskogen inte hunnit bevisa sin motståndskraft mot lågkonjunktur för marknaden än, hur tryggt bolaget självt än är med den saken. Dessutom är man ”sist in” i många börsportföljer – vid osäkerhet ryker Storskogen.

”Vi själva har hållit på länge och är trygga i vad vi gör, men som börsbolag är vi nya.”

Varför köper du inte aktier då, nu när den är så nedtryckt?

”Jag har inte pengar (skratt). Jag köpte aktier för 150 miljoner vid noteringen, så jag tyckte att värderingen var alldeles för låg redan då.”

Är er skuldsättning, med en skuld på 12 miljarder kronor, ett problem?

”Svaret är nej, den är ungefär exakt där vi vill att den ska vara i förhållande till vår ebita. Sen måste det där kalibreras efter hur konjunkturen är, och nästa år är ambitionen att plocka ned den lite från 2,5 (nettoskuld gånger ebita; Di:s anm).”

Under det första halvåret i år sjönk kassaflödet rejält mot fjolåret, men framöver spår Daniel Kaplan förbättringar ”tydligt och ganska snart”, tack vare bland annat lägre lagernivåer. Nästa obligation förfaller till betalning våren 2024, och Daniel Kaplan tror sig kunna betala den – någon ”refinansiering” är inte nödvändig.

Inte heller nu behövs någon kapitalanskaffning, är vd:n tydlig med:

”Nej, vi har en ganska fin kassa och bra vinstgenerering som vi kan använda både för att ta ned skuld och förvärva nya bolag. Hade kapitalmarknaden varit jättestark och värderingarna rätt hade vi tyckt det var en bra idé, men för oss kom nu ändå nedgångarna i en ganska förmånlig tid, vi är tillräckligt stora för att ha det här kassaflödet och riskspridningen.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera