1515

Asien-börser: Nedgångar tar ny fart<br />

De asiatiska börserna fortsatte att backa på måndagen medan investerare vägde kommentarer från Feds konferens i Jackson Hole som avslutades på lördagen.

Kring klockan 7.30 var det regionala indexet MSCI Asia Apex 50 0,3 procent lägre. Japanska Nikkei 225 backade 1,4 procent medan råvarutunga Australiens S&P/ASX200 sjönk 1,6 procent. Under Feds årliga konferens i Jackson Hole meddelade vice-chefen Stanley Fischer att det finns goda anledningar att tro att inflationen i USA kommer att stiga.

Fed-chefen var visserligen noga med att säga att man inte signalerar en förestående räntehöjning, men hans uttalanden indikerade ädnå om att Fed inte har uteslutit en räntehöjning när man samlas i Washington den 16-17 september.

"Vi kommer att se fortsatt volatilitet. Fed är medvetna om volatiliteten i marknaden och man kan inte tro att de skulle höja räntan i denna turbulens. Samtidigt inkommer oväntat stark data från USA. Det kommer att bli väldigt svårt för Fed", sade Nader Naeimi vid AMP Capital Investors till Bloomberg News.

I Kina noterades fastlandsindexen Shanghai Composite och Shenzhen Composite 3,6 respektive 3,4 procent lägre.

De kraftiga svängningarna som präglat den kinesiska aktiemarknaden under den senaste månaden har satt skräck i investerare som kämpar för att förutse vilka politiska åtgärder den kinesiska regeringen kommer att vidta för att motverka volatiliteten.

"Det finns en hel del förvirring vad gäller uppköp av aktier av statsanknutna fonder. Upplysningarna är väldigt begränsade så det är svårt att veta vad de verkligen gör", sade Gerry Alfonso, aktiehandlare vid Shenwan Hongyuan Group i Shanghai, till Bloomberg News.

På bolagsfront rasade kinesiska Citic Securities nära 9 procent efter att Xinhua News Agency rapporterat att bolagets företagsledare är misstänkta för insiderhandel.

Gree Electric Appliances föll med cirka 8 procent efter att bolaget rapporterat att dess vinst var i princip oförändrad under det första halvåret.

Japanska Toyota Motor backade med 2,4 procent efter att en starkare yen tyngt bolagets exporter.

Marknadstemperatur klockan 07:30


kl 6:30 kl 7:30 kl 12:35 Sedan




31/12
MSCI Asia Apex 50 -0,9% -0,3% - -12,3%
Nikkei 225 -1,7% -1,4% - +8,2%
Hongkong Hang Seng -0,8% -0,1% - -8,5%
Kinas Shanghai Comp -2,6% -3,6% - -3,7%
Kinas Shenzhen Comp -2,3% -3,4% - +26,1%
Taiwan Taiex +0,2% +0,6% - -13,3%
Sydkorea Kospi -0,2% -0,1% - +1,0%
Indien BSE Sensex 30 -0,6% -0,1% - -4,1%
Singapore Straits -0,6% -0,9% - -12,9%
Australia S&P/ASX200 -1,6% -1,6% - -4,3%


Innehåll från KPMGAnnons

Företagsledare överens - Cybersäkerhet en av de största riskerna för att uppnå tillväxt

Daniel Gräntz, delägare och ansvarig för KPMG:s cybersäkerhetstjänster.
Daniel Gräntz, delägare och ansvarig för KPMG:s cybersäkerhetstjänster.

Cybersäkerhet är en av de högsta affärsprioriteringarna bland världens företagsledare och cybersäkerhetsrisker utgör ett av de främsta hoten mot att uppnå tillväxt kommande tre åren, det visar KPMG:s senaste undersökning CEO Outlook 2021.

– Det handlar inte bara om att skydda den egna verksamheten utan även att skapa en digital trovärdighet ut mot marknaden och etablera en cybersäkerhetskultur i företaget, säger Daniel Gräntz, delägare och ansvarig för KPMG:s cybersäkerhetstjänster. 

I takt med att cyberattackerna ökar har företag i större utsträckning blivit medvetna om hur utsatta de kan vara för cyberincidenter samt vilka konsekvenser det kan få.  Det finns en alltmer ökad insikt bland företagsledare om behovet av att bygga en förmåga att kunna hantera cyberincidenter här och nu. Att bygga en sådan beredskap är en av tre operationella prioriteringar i organisationer nästkommande tre åren.

KPMG:s undersökning visar på att cybersäkerhet nu verkligen är en prioriterad affärsfråga för företag. 79 procent av 1 325 intervjuade företagsledare anser att cybersäkerhet har en väsentlig strategisk betydelse för att kunna vara konkurrenskraftiga på den marknad som företaget verkar i. Detta är en stor förändring jämfört med för fem år sedan då cybersäkerhet ansågs vara något som var begränsat till att hanteras av IT-avdelningar.  

Cybersäkerhetskultur

Men att skydda sin verksamhet och stärka sitt varumärke kräver mer än att bara investera i rätt teknik; det kräver att kontinuerligt öka kunskapen och medvetenheten om cybersäkerhet bland medarbetare och etablera en cybersäkerhetskultur i organisationen. 81 procent lyfter fram att det är minst lika viktigt att arbeta proaktivt med att etablera en cybersäkerhetskultur i företaget som att enbart fokusera på implementering av tekniskt skydd mot angrepp. 

– Detta är en vattendelare eftersom vi nu har lärt oss att det är ohållbart att bygga ett beroende till ett centralt cybersäkerhetsteam för att reaktivt skydda företaget mot alla sårbarheter i produkter, digitala kanaler, IT-system och infrastruktur, säger Daniel Gräntz.

– Föreställ istället en organisationskultur där företagsledare och chefer delar ansvaret för att uppnå cyberresiliens – där skyddsåtgärder är väl inbyggda i företagets utvecklingsprocesser, så att nya produkter, tjänster och digitala uppkopplingar är ”secure-by-design” snarare än frenetiskt eftermonterade för att hantera varje enskild säkerhetsbrist.

Den ökade graden av digitala transformationer, den globala pandemins utbrott med ökat digitalt distansarbete och att företag är mer integrerade och utbyter data i ett digitalt ekosystem har skapat en insikt bland affärsledare om att det inte enbart går att bygga en ”mur runt sin egen trädgård”. 

– På samma sätt som ett tillverkande företag implementerar rätt nivå av säkerhet i sina produkter till marknaden bör man göra det i hela företaget och i det ekosystem och förgreningar som man har utanför den egna organisationen, säger Daniel Gräntz.

I KPMG:s CEO Outlook lyfter en majoritet fram betydelsen av ”att skydda företagets ekosystem och leveranskedja från cybersäkerhetsrisker är lika viktigt som att bygga organisationens egna cyberförsvar.” 

– Blir ens outsourcade leverantörer, samarbetspartner eller kunder drabbade av en cyberattack kan konsekvenserna bli stora, till och med förödande.

Cybersäkerhet en möjliggörare

För att ha en fortsatt tillväxt som företag krävs det att man är trovärdig i en digital värld; att skapa en digital trust. För KPMG handlar det om att vara ett stöd genom att leverera flera olika typer av tjänster beroende på kundens behov. Det kan vara allt från att utvärdera ett företags cybermognadsgrad, analysera en organisations förmåga att hantera cyberincidenter till att genomföra tekniska penetrations- och sårbarhetsanalyser.  Det kan även vara en långsiktig strategisk rådgivare och skapa trygghet för kunder att uppnå en väl avvägd säkerhetsnivå i en digital transformation.

– Styrelser och ledningsgrupper ska vara ett föredöme för ett proaktivt säkerhetsarbete. Tidigare stod endast en IT-avdelning som ansvariga för allt säkerhetsarbete, detta har förändrats. Vi kan se att insikten i, och respekten för problemet har ökat; i förra årets rapport upplevde 27 procent att de var förberedda på en cyberattack, säger Daniel Gräntz och fortsätter:

– Jag hade nyligen ett möte med en kund om att utvärdera företagets beredskap. Ledningsgruppen hade kommit till insikt om att det inte enbart handlar om att reducera cybersäkerhetsrisker till en acceptabel nivå. De såg även investeringar i cybersäkerhet som en möjliggörare till att uppnå företagets tillväxtmål och skapa ett förtroende på marknaden. 

Om KPMG

KPMG är ett globalt nätverk med fler än 219 000 revisorer och rådgivare i över 100 länder. Tillsammans är de ett av världens ledande kunskapsföretag. De drivs av att förmedla affärsmässiga insikter och erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. KPMG AB består av 2000 medarbetare i Sverige, Lettland och Litauen.

Läs CEO Outlook 2021 här 

Mer från KPMG

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KPMG och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?