Annons

Ras på börser i Asien

Det var botten ur när handeln inleddes på Asiens ledande börser under måndagen. Vid 6:30 hade Shanghai-index rasat med hela 8,5 procent.
Foto:Koji Sasahara/Scanpix

På Hongkong-börsen hade Hang Seng-index vid samma tid backat 4,6 procent och i Tokyo backade ledande Nikkei-225-index med 3,4 procent.

Nedgången följer förra
veckans massiva säljtryck och innebär att Shanghaibörsen backat kring 20 procent sedan början av förra veckan.

Fredagen avslutades med att New York-börsen backade över tre procent. Det var de största indexnedgångarna på en handelsdag sedan i november 2011.

Orsaken till nedgångarna är Kinas devalvering av sin valuta, något som tillsammans med andra indikatorer skapat oro kring att landets ekonomi kan vara på väg att kylas ner ordentligt.

Raset tycks inte ha dämpats av beskedet att regimen i Peking har gett landets statliga pensionsfond tillstånd att investera i aktier för att hålla kurserna uppe.

Det var under söndagen som Kina gav kommunernas pensionsfonder rätten att investera i aktiemarknaden för första gången någonsin. Tidigare har dessa pensionsfonder endast kunnat investera i statsobligationer och bankkonton. Nu får de investera upp till 30 procent av sina nettotillgångar i landets aktier, aktiefonder och blandfonder.

Totalt har dessa pensionsfonder tillgångar på närmare 2.700 miljarder kronor (322 miljarder dollar), enligt nyhetssajten cnbc.com.

“Beskedet att kinesiska pensionsfonder ska gå in på marknaden är självklart goda nyheter, men det är inte nytt. Det har nämnts tidigare”, sa Stephen Ma, Kinachef vid fondförvaltaren BMO Global Asset Management till Cnbc.

Regeländringen flaggades upp redan för två månader sedan.

”På lång sikt kommer detta vara jättebra, eftersom den kinesiska aktiemarknaden har dominerats av privata investerare. Att få in fler institutionella investerare är bra på mellan- och lång sikt”, menar Stephen Ma.

Enligt Bloombergs råvaruindex föll råvarurpriserna till den lägsta nivån på 16 år på grund av Kinas ekonomiska situation.

”Det kommer förmodligen bli värre innan de blir bättre. Vi behöver verkligen se räntesänkningar och mer politiska lättnader i Kina. Vidare behöver vi se mer klarhet när det gäller Fed”, sa Nader Naeimi, en förvaltare vid AMP Capital Investors Ltd i Sydney till Bloomberg.

Marknadsnoteringar klockan 06.30
Index Förändring Sedan årsskiftet
MSCI Asia Apex 50 -4,6% -15,3%
Nikkei 225 -3,9% +7,0%
Hongkong Hang Seng -4,6% -9,5%
Kinas Shanghai Comp -8,5% -0,7%
Kinas Shenzhen Comp -7,6% +33,1%
Taiwan Taiex -4,3% -19,9%
Sydkorea Kospi -2,4% -4,4%
Indien BSE Sensex 30 -3,0% -3,5%
Singapore Straits -3,2% -14,6%
Australia S&P/ASX200 -3,4% -6,9%

Källa: Nyhetsbyrån Direkt

Innehåll från TelenorAnnons

Företagens vanligaste misstag – när de satsar på IoT-teknik

Spräckta tidsplaner, överdrivet teknikfokus – och skenande kostnader.

Här är de vanligaste misstagen när företag ska satsa på uppkopplad teknik.

– Det viktigaste är att hitta ett tydligt kundvärde och en nytta alla förstår, säger Niklas Agerhem, affärsansvarig hos Telenor IoT.

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

Svårt att få företagets IoT-satsning att lyfta? Ni är inte ensamma. En undersökning Telenor gjort bland 100 svenska traditionella industribolag som lanserar IoT-teknik visar att endast ett av tio företag når 20 procent eller mer av sina uppsatta mål inom tre år. Det går alltså betydligt långsammare än förväntat för de flesta.

– Vi har gått tillbaka till deras målsättningar och vilka volymer de planerat att koppla upp och jämfört de siffrorna med läget tre år senare. Ett trettiotal bolag djupintervjuade vi. Där insåg vi att endast tre bolag lyckats nå sina mål fullt ut, berättar Niklas Agerhem.

– Fasen där man bestämmer varför man ska koppla upp sina produkter är oerhört viktig. Att ställa sig frågan vilket kundvärde detta ger är steg ett, och svaret på den frågan måste sedan förankras hos företagsledningen. De måste ge någon mandatet att genomföra uppdraget. Det kanske överraskar vissa, men det handlar om att driva en affärstransformation, säger Agerhem och fortsätter:

– Istället är det rätt vanligt att man fastnar i teknikdiskussioner och att en för stor del av budgeten går åt till att bygga ”den perfekta teknikplattformen”. Risken är att man bygger tekniken isolerat från omgivningen och att man utvecklar något annat än vad att kunden behöver.  

Kostanden per produkt blev för hög

Utifrån undersökningen går det också att dra slutsatsen att de allra flesta underskattar hur lång tid IoT-satsningarna kommer att ta – att få till en fungerande teknisk lösning är bara ett av stegen för att bygga upp den uppkopplade verksamheten.

– I djupintervjuerna diskuterade vi mycket med bolagens affärschefer kring return on investment och problem man hade upplevt runt detta. Även när man kunde påvisa starkt kundvärde var det vanligt att man överskattat både storlek och snabbhet för nya intäktsströmmar. Det som också var gemensamt var att projekten kostade mer och tog längre tid än beräknat. I flera fall hade man byggt lösningar för att hantera hundratusentals produkter, men hade endast kopplat upp en bråkdel. Kostnaden utslagen per produkt blev då för hög. När tekniken dessutom senare krävde generationsskifte och nya investeringar så stod man inför jobbiga vägval kring hur man skulle gå vidare. 

Men hur vet man när man ska satsa eller bromsa i dessa satsningar?

– Ibland måste man bara bestämma sig för ett spår och köra på. Viktigast är att ha en tydlig kontakt med kunderna, löser satsningen deras problem skapar du kundlojalitet och en bättre upplevelse. 

Agerhem konstaterar att många bolag fastnar på vägen när IoT-satsningarna inte riktigt går som planerat. Många gånger behöver man ny kompetens inom områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet. En enkel lösning kan då istället vara att ta hjälp utifrån – vilket gäller både rådgivning och tjänster:

– Vi har lång erfarenhet av att jobba med kunder som behöver göra precis det här. Vi kan se de vanliga problemen som dyker upp och hantera dessa. Man får tillgång till teknik och uppkoppling utan att behöva göra något själv. Det gör också att man snabbt får en lösning i handen, tiden innan något går ut till kund blir rejält kortare.

Han målar upp ett exempel med ett ventilationsföretag som såg fördelarna i uppkopplad teknik, men inte riktigt visste hur man skulle ta sig an IoT-satsningen:

– De valde att jobba med vår färdiga tjänst. De slapp lägga tid på utveckling och göra egna misstag när man bygger själv. Istället berättade de för oss vilken typ av information de behöver få ut av sin uppkopplade utrustning och vi löste det. De kunde snabbt presentera lösningen framför kund och få feedback. Förutom mindre investeringar så kan de lägga mer krut på att driva förändringsresan med sina kunder. 

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera