Annons

Råvaror: Guldet spjärnar emot svajig marknad<br />

Vid lunchtid på onsdagen var utvecklingen lite blandad på råvarumarknaden, men jämfört med morgonens handel syntes en liten förstärkning.

På minus syntes WTI-olja och vissa basmetaller medan guld spjärnade emot i den lite baissade miljön.

På oljemarknaden dominerade säljarna i WTI, som strax efter klockan 12.20 i första termin hade backat 0,4 procent till 42:44 dollar per fat medan Brentoljan var oförändrad vid 48:83 dollar per fat.

Vid sidan av Kina, som stått för den största oron de senaste dagarna i spåren av minskade stödåtgärder från regeringshåll, fanns det fortsatt farhågor kring utbud och efterfrågan på olja.

På utbudssidan har Opec, som står för 40 procent av världens oljeproduktion, legat klart över målet om 30 miljoner fat per dag det senaste året vilket hållit nere priserna.

Vidare verkar Angola vara på frammarsch. Enligt Bloomberg News planerar landet att exportera 1,8 miljoner fat olja per dag i oktober vilket skulle vara den högsta nivån sedan 2011 från landet som är Afrikas näst största oljeproducent.

På samma tema har Irak uppgett att de måste öka sitt utbud för att möta efterfrågan från den växande befolkningen. Landets produktion steg till ett nytt rekord i juli då landet producerade 4,2 miljoner fat olja per dag.

På statistikfronten kommer handlare att bevaka eftermiddagens veckovisa amerikanska oljelager, som väntas visa en minskning på 820.000 fat förra veckan. Det skulle i så fall vara den minsta lagernedgången sedan förra sommaren, enligt Bloomberg News.

"Utbudet överstiger efterfrågan med råge. Allt annat lika lär det ta flera år innan efterfrågan kommer ikapp utbudet. Trots det kan ju priset reagera innan det eventuellt sker", sade Michael Poulsen, analytiker vid Global Risk Management i Danmark, till Bloomberg News.

Åt andra hållet gick guld som ökade 0,4 procent till 1.122 dollar per uns vilket innebar fjärde uppgångsdagen i följd för ädelmetallen som brukar locka i oroliga tider.

De flesta råvaror prissätts i dollar och rör sig ofta i motsatt riktning som den amerikanska valutan, och då speciellt guld. Eftermiddagens inflationsdata och protokoll från det senaste räntemötet kan ge rörelser i dollarn vilket i sin tur skulle kunna spilla över på råvarumarknaden.

Under juli månad noterades utflöden på 2,3 miljarder dollar i börshandlade produkter med guld som underliggande i spåren av den starkare dollarn. Martin Arnold på ETF Securities säger att de största utflödena ser ut att ha skett i USA och en trolig förklaring är att investerare på allvar nu börjar tro på en snar räntehöjning, rapporterar Reuters.

Noteringar klockan 12.20

Råolja (pris/fat):



31/12
WTI, första termin -0:18 USD 42:44 -0,42% -26,19%
Brent, första termin +0:02 USD 48:83 0,04% -23,89%
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)




Koppar -29 USD 5.006 -0,58% -20,54%
Zink +15 USD 1.778 0,82% -18,39%
Aluminium +5 USD 1.559 0,32% -15,84%
Nickel +35 USD 10.395 0,34% -31,39%
Bly +8 USD 1.699 0,47% -8,56%
Tenn +250 USD 15.395 1,65% -20,64%
Ädelmetaller (pris/uns, spot)




Guld +5:11 USD 1.122:90 0,46% -5,23%
Silver +0:06 USD 14:94 0,37% -4,87%
Dollarindex -0.14
96.90 -0,14% 7,35%
(högre = starkare USD)




 

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera